Seniori tarvitsee lihasvoimaa ja proteiinia

Raahelainen Sassin pariskunta löysi kuntosalin eläkkeelle päästyään. Elämänlaatu on parantunut sitä mukaa kun lihaskunto on kohonnut. Kilojakin on salille karissut.

Vesa Joensuu
Seniori tarvitsee lihasvoimaa ja proteiinia

Harjoittelun tulee tuntua lihaksissa, mutta liian rankkaa se ei saa olla. Ja salille menon pitää tuntua aina mukavalta, Leo Sassi suosittelee.

Tuulikki Nousiainen

Kuntosalin ovella tulee vastaan outo tyyppi. Mutta oudolla tyypillä on tuttu ääni ja nimi: Leo Sassi.

Tyyppiä naurattaa. Ei ole ensimmäinen kerta, kun hän joutuu esittelemään itsensä tutuille ihmisille.

Muutos on raju. Viisi vuotta sitten painoa oli 140 kiloa, nyt vaaka pysähtyy 85 kiloon. Mutta iho ei roiku löysänä telttana, vaan rasvakudoksen tilalle on muodostunut lihaksia. Aivan kuin tämä ihminen olisi löytänyt nuoruuslääkettä.

–Jos maassa olisi kahva, niin voisin kokeilla, Sassi naureskelee.

Ikävuodet eivät ole mihinkään lähteneet, mutta terveydentila on muuttunut oleellisesti.

–Diabetes- ja verenpainelääkkeet ovat jääneet pois. Olo tuntuu kaikin puolin paljon virkummalta ja paremmalta.

Elämänkumppani Riitta Sassin ilme on tyytyväinen.

–On aivan ihanaa, että Leo on pystynyt jättämään pois niin monet lääkkeet. Ja täytyy sanoa, että omakin vointini on nykyisin paljon parempi kuin ennen. Painoa en ole onnistunut pudottamaan läheskään yhtä paljon kuin Leo, mutta lihaskunto on noussut ja nivelkivut lähes kadonneet.

Suuri elämänmuutos alkoi yhdestä kirjasta.

–Tyttäremme osti äitienpäivälahjaksi sisätautien erikoislääkäri Jan Sundellin kirjan Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas. Tytär oli huomannut, että joudun ottamaan tukea noustessani seisomaan. Siinä kävi sitten niin, että isäntä istui sen viikonlopun syventyneenä kirjaan ja aina välillä hän luki minulle ääneen tärkeimpiä kohtia.

Pariskunta käy salilla kolme kertaa viikossa.

–Tämä on sitä seniori-Sassien sotea. Asia on nimittäin niin, että eihän kukaan muu pidä sinusta huolta kuin sinä itse. Mitä siihen varsinaiseen soteen tulee, niin kannattaisi keskittyä terveyden hoitoon ja ylläpitämiseen. Silloin sairaudenhoidon tarve jäisi paljon vähemmälle, Leo Sassi korostaa.

Kuntosaliharjoitteluun oppi on otettu etupäässä kirjallisuudesta.

–Sen olen tehnyt hyvin valikoiden, sillä minä uskon ainoastaan ammattilaisiin.

Samoilla periaatteilla ovat valikoituneet myös ruokailutottumukset.

–Proteiinia, hyviä rasvoja, sokeria ei ollenkaan, Leo Sassi tiivistää.

Tarkkuus ja valikointi ei tarkoita suinkaan nälkäkuuria.

–Päinvastoin. Päivässä on kuusi ateriaa, kun välipalat otetaan huomioon.

Oikea tieto on kaiken lähtökohta sekä harjoituksissa että ravinnon saannissa, Leo Sassi korostaa.

–On tärkeää tietää, mitä keho tarvitsee ja toimia sen mukaan.

Mutta itselleen ei kannata olla liian ankara, Riitta Sassi neuvoo.

–Aluksi vaadin itseltäni liikaa. Harjoitusten jälkeen kiukutti, jos en saavuttanut tavoitettani. Toinen virhe oli tuijottaa liiaksi vaakaa. Kun paino ei pudonnutkaan hikisen treenin jälkeen, olin pettynyt. Nykyisin tiedän, että paino saattaa voimaharjoituksissa paremminkin nousta kuin laskea, mutta se on terveydeksi kaikki!

Arkipäivän arvojärjestykseen on tullut matkan varrella muutoksia.

–Alussa kiirehdin tekemään harjoitukset mahdollisimman joutuisasti, jotta ehtisin kotiin tekemään jotakin tärkeämpää, kuten siivoamaan. Mutta eiköhän omasta terveydestä huolehtiminen ole tärkeämpää kuin pölyjen kyttääminen.

Ensikertalaisille on rohkaiseva neuvo.

–Ei tarvitse osata eikä tietää mitään alussa. Tärkeintä on, että mielenkiinto oman kunnon kohentamiseen on herännyt. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

Riitta ja Leo Sassi haluavat tartuttaa innostusta muihinkin.

–Tämän vuoden alussa aloitti Kuntokeskus Sisussa varttuneemmille suunnattu SenioriSakki -harjoitusryhmä, jonka vetäjäksi olen lupautunut talkoohengessä. Kokoonnumme kerran viikossa ja mukaan mahtuu vielä, Leo Sassi yllyttää.

"Lihasvoiman merkityksen tajuaa usein vasta, kun sen menettää. Siihen asti sitä pitää lähes itsestään selvyytenä. Lääketiedekin on liian vähän keskittynyt lihaksiin. Seurataan kyllä rasva-arvoja ja verenpainetta muttei ihmisen lihasvoimia. Ensimmäisenä lihasvoiman heikkenemisen huomaa yleensä rappusissa. Nousu tuntuu jaloissa raskaalta ja kapuajan on otettava kaiteesta tukea. Kauppakassit alkavat painaa ikävästi, pitää pysähdellä. Pikkuhiljaa sängystä ylös nouseminen vaatii omia pikku kikkoja, kuten että annetaan kädellä hieman apua. Ellei tilanteeseen puututa ja laiteta lihaksia kasvatuskuurille, tulevaisuus on karu. Lihaskatoa seuraa luukato."

Jan Sundell, sisätautien erikoislääkäri


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: