Hanhikivelle tulee tunneli: Kohta tehdään vähän kuin pientä metroa

Satama-altaan, jäähdytysvesitunnelin ja voimalakuopan louhinta. Majoituskylä, injektointi ja 120-metrinen säämasto. Siinä lyhyesti Fennon rakennuskesä.

Vappu Kallio
Hanhikivelle tulee tunneli: Kohta tehdään vähän kuin pientä metroa

Vaikka ydinvoimalasuunnitelmat ovat jo nyt hiukan muuttuneet, ydinvoimalasta tehty kolmiulotteinen pienoismalli palauttaa mieliin, mitä kaikkea hankkeeseen kuuluu. Kokonaisuutta pitää hanskassaan Fennovoiman rakentamisjohtaja Jouni Sipiläinen.

Vappu Kallio

Fennovoiman 1 000 asunnon majoituskylän pystyttäminen Parhalahdelle Hanhikiventien varteen noin 2 kilometrin päähän ydinvoimalan paikasta on alkanut.

- Vesi- ja viemäriverkko on valmiina. Ensimmäiset 14 moduulia on tuotu Oulaisista Lehdon tehtaalta, kertoo Fennovoiman rakentamisjohtaja Jouni Sipiläinen.

Julkisuudessa on puhuttu parakkikylän rakentamisesta. Sipiläinen kiillottaa soluasuntojen kuvaa.

- Kyllä ne on ihan talon näköisiä!

Vappu Kallio
Lehto Groupiin kuuluva Rakennuskartio Oy on aloittanut majoituskylän rakentamisen Hanhikivennimelle vievän tien varteen. Ensimmäisessä erässä nousee 200 asuntoa. Kaikkiaan asuntoja tulee olemaan 1000.

Lehto Groupiin kuuluva Rakennuskartio Oy on aloittanut majoituskylän rakentamisen Hanhikivennimelle vievän tien varteen. Ensimmäisessä erässä nousee 200 asuntoa. Kaikkiaan asuntoja tulee olemaan 1000.

Soluasunnoissa on yhden hengen huoneita, joilla on yhteiset pesutilat. Moduleisesta muodostuvia rakennuksia tuodaan alueelle 3 kuukauden välein niin, että viimeiset asunnot valmistuvat 2018. Majoitusalueelle rakennetaan yhteisiä saunatiloja.

Fennovoima teettää voimala-alueellaan kaikki räjäytykset tänä vuonna, jotta betonivalut voidaan aloittaa ensi kesänä tärinättömässä ympäristössä.

Räjäytyksiä tehdään paitsi ydinvoimalan suuressa montussa myös maanalaisia 700–800 metriä pitkiä jäähdytysvesitunneleita varten. Metrotunnelin mieleen tuovaan tunneliin tehdään betonivuoraus.

Fennovoiman rakentamisjohtaja Jouni Sipiläisen mukaan räjäytyksistä ei pitäisi aiheutua häiriöitä ympäristöön. Sen sijaan louhitun kallion murskaaminen saattaa olla äänekästä.

- Kaikki kalliomurske jää ydinvoimalan aidan sisäpuolelle. Sitä tarvitaan, sillä koko ydinvoimala-alue tulee olemaan 4,6 metriä meren yläpuolella.

Turbiinien jäähdyttämiseen tarvittavien vesien tunnelityöt alkavat kesä-heinäkuussa. Vesi tunneleihin tulee lounaasta satama-altaasta. Lauhdevesi poistuu nimen luoteispuolelta.

Satama-altaan louhinta on iso työ, joka jatkuu kunhan meri sulaa. Maata ja kalliota arvioidaan otettavan 8 000 kuutiota. Satamaan tehdään laituri, johon tuodaan rakennuslasteja ja myöhemmin ydinpolttoainetta laivalla.

Juuri nyt voimalatyömaalla on tekeillä 12 varavesisäiliötä, joihin säilötään 2 400 kuutiometriä puhdasta vettä betoniaseman käyttöön. Tarkoitus on varmistaa, että betonivalut voivat jatkua vesijohtoveden katkoksista huolimatta.

Ydinvoimalan kiertävän kehätie saadaan kesän aikana tehtyä myös laitoksen eteläosassa.

95 hehtaarin aidatusta alueesta 12 hehtaaria kostuu ydinvoimalalaitoksesta, jonka massiivisista rakennuksista yksi on jopa 100 metriä pitkiä.

300 metrin levyisen ja 400 metriä pitkän ydinvoimala-alueen rakennusmonttua syvennetään 7–16 metriin. Nyt se on noin 2 metriä syvä. Monttua urakoi Destia.

Laitosalueelle nousee tänä kesänä 120 metriä korkea säämasto, joka nousee korkeammalle kuin ydinvoimalan ilmanvaihtopiippu.

- Se ei palvele paikallista säätiedotusta, naurahtaa Sipiläinen.

Tarkkailua varten tehtävään mastoon tulee erilaisia antureita, joilla mitataan muun muassa säteilypitoisuuksia.

Työtä piisaa injektoinnissa. Sementtivesilientä suihkutetaan paineella kallionhalkeamiin, jotta laitoskaivantoa ympäröivästä kallioperästä saadaan mahdollisimman tiivis.

- Porataan reikä 20 metrin syvyyteen kallioon ja ruiskutetaan sinne halkeamiin sementtivesilientä niin, ettei vesi ei liiku kallion läpi, selventää Sipiläinen.

Fennovoimalla nyt 81 voimassa olevaa erilaista lupaa; rakennusluvat haetaan joka rakennukselle Pyhäjoen teknisestä lautakunnasta

Jäähdytysvesitunneli: halkijaisijaltaan 6–7 metriä ja pituudeltaan 800 metriä

Satama-allas: 10 metriä syvä

Väylä: syvyys 7 metriä

Nyt töissä: 81 henkilöä, joista suurin osa urakoijien palveluksessa

Kesällä töissä: 300 henkilöä

Fennovoimalla nyt: 320 henkilöä, joista 31 Pyhäjoella valvomassa rakennustyömaata


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: