Pyhäjoen museosillan peruskorjaus etenee. Sillan tukirakenteita vaihdetaan. Mahtavia hirsiä on löytynyt Kainuun metsistä.
VESA JOENSUU
Raili Viirret
Pyhäjoen Etelänkylälle on kesän aikana päässyt vain valtatien 8 sillan kautta, sillä vuonna 1837 rakennettu Museosillaksikin kutsuttu Isosilta on remontissa.
YIT:n Infran työpäällikkö Tapani Uusitalo kertoo, että urakassa on edennyt Etelänkylän puolelta toiselle tukivälille. Pyhäjoki on pengerretty puoleen väliin, ja tarkoituksena on uusia rakenteita sinne asti, mikäli säät sallivat, eikä talvi yllätä.
Siltatyömaan työmaapäällikkö Jaakko Keränen kertoo, että kun on kyse hirsitöistä, ei vauhdilla mennä eteenpäin.
– Jokainen liitos on soviteltava huolellisesti paikoilleen, että rakenteesta tulee kantava.
Siltatyömaalla onkin nyt töissä poikkeuksellisesti hirsirakentamisen ammattilaisia, toisin kuin uudemmilla silloilla, joissa rakenteet ovat metallista ja betonista.
Keränen sanoo, että vastaavaa urakkaa ei ole hänelle tullut vielä vastaan, ja kyse onkin ainutlaatuisesta ja myös mielenkiintoisesta työmaasta.
Sillasta on löytynyt, kuten on uumoitukin, lahoja rakenteita, ja Keräsen mukaan myös käsinveistettyjä hirsiä. Yhtään vuosilukua ei valitettavasti ole tullut vielä vastaan.
Jokivesi on ollut kesän ajan varsin matalalla, eikä joen virtauksestakaan ole ollut työmaalle haittaa. Sen sijaan kesän helteet ovat koetelleet työmiehiä.
Siltatyömaalle on varattu aikaa ensi kesäkin, joten kiirettä ei tarvitse pitää.
– Mutta yhtään pitempään kuin on pakko, emme tietysti urakka jatka ja pidä siltaa suljettuna, huomauttaa Uusitalo.
Hänen mukaansa noin kuukauden kuluttua ollaan viisaampia ja tiedetään, kuinka pitkälle tänä kesänä voidaan siltarakenteiden uusimisessa edetä.
Puurakenteiden lisäksi myös sillan pudonneita porakiviä on pitänyt nostella paikoilleen.
Uudet hirret on tilattu sotkamolaiselta sahalta.
– Ne ovat Kainuun tiheäsyistä mäntyä, Keränen kertoo.
Sillan palkeista pisimmät ovat noin kuusi metriä pitkiä, ja vahvuudeltaan 350 mm x 250 mm.
Siltatyömaa keskeisellä paikalla on tietysti hidastanut liikennettä, ja joillekin sillan sulku on tullut yllätyksenäkin. Keräsen mukaan liikenteestä ei ole ollut haittaa. Työmaa on myös saanut olla rauhassa.
– Joku jalankulkija käy välillä katsomassa ja porisemassa sillasta. Sekin on ihan mukavaa, hän naurahtaa.
Etusivulla juuri nyt
Fellmaninpuistokatu 4, 92100 RAAHE
Mainosmyynti
Käyttö- ja sopimusehdot
Tietosuoja
Tilausehdot
Jakeluhäiriöt
Fellmaninpuistokatu 4, 92100 RAAHE
Mainosmyynti
Käyttö- ja sopimusehdot
Tietosuoja
Tilausehdot
Jakeluhäiriöt