Sari Jaatinen

Mustavaaran Kaivos Oy:n viiden vuoden vanadiinitehdasprojekti lähestyy polttavaa pistettä.

Yhtiö puristaa ensi maaliskuun loppuun mennessä kannattavuusselvityksen valmiiksi ja sitten hallitus pääsee päättämään aletaanko Raaheen rakentaa tehdasta vai ei.

Yhtiön hallituksessa istuvat Mustavaaran Kaivos Oy:n perustaja Jan H. Akkerman, Tapani Järvinen, Pekka Erkkilä, Tuomo Mäkelä ja Chaim "Poju" Zabludowicz.

Viimeksimainittu on toimitusjohtaja Jukka Pitkäjärven mukaan hyvin innostunut vanadiinitehtaasta ja on vahvasti kannustanut muitakin omistajia tukemaan hanketta.

–Jos ja kun rakennuspäätös syntyy, työllistää yritys rakentamisvaiheessa 350 työntekijää. Tuotantovaiheessa työntekijöitä tarvitaan 150. Henkilöstöä ei ole, se pitää kouluttaa, Pitkäjärvi kertoi eilen Raahessa kauppakamariosaston vuosikokouksessa.

Ilmapiiri SSAB:n sivutuotteena syntyvän kuonan jatkojalostamiseen vanadiiniksi on oikea.

–Kun muutuimme puhtaasta kaivoshankkeesta puhtaaksi kierrätyshankkeeksi, rahoittajien suhtautuminen muuttui kuin yöstä päiväksi.

Raahen terästehtaan sivutuotteena syntyvä LD-kuona on Pitkäjärven mukaan maailman paras vanadiiniraaka-aine.

Kuona on kolme kertaa rikkaampaa kuin kaivoksesta louhittu raaka-aine.

–Kenelläkään maailmassa ei ole tällaista raaka-ainetta. Jo rautamalmissa on korkea vanadiinipitoisuus. Pystymme toteuttamaan koko suunnittelemamme tuotannon pelkästään SSAB:n kuonalla.

SSAB:n tuotantoprosessissa syntyy vuodessa 300 000 tonnia LD-kuonaa.

Asiakkaita eurooppalaiselle vanadiinille tuntuisi riittävän.

–Päätuottajamaat Venäjä, Etelä-Afrikka ja Kiina eivät ole poliittisesti ajatellen ihannevävyjä. Siksi omalla, eurooppalaisella vanadiinituotannolla olisi kysyntää.

EU nosti tänä vuonna vanadiinin strategisten metallien joukkoon, mikä on eräänlainen arvostuksen osoitus.

Vanadiinipitoisten terästen kysyntä on kasvanut koko ajan, meni teräsmarkkinoilla muuten miten tahansa.

Mustavaaran Kaivos Oy:n tavoitteena on rakentaa Raahen sataman alueelle vanadiinitehdas, jonka päätuotteena tulee olemaan ferrovanadiini.

Ferrovanadiinia käytetään yleisesti terästeollisuudessa seosaineena lisäämään teräksen lujuutta, kovuutta sekä korroosion kestävyyttä.

Vanadiinilla vahvistettua terästä käytetään mm. rakennus- ja lentokoneteollisuudessa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: