Perander esitteli Slushissa ratkaisuaan jakopäänhihnojen liian nopeaan kulumiseen

Raahelaiskeksijä esitteli kehittämäänsä jakopäänhihna-ongelman ratkaisua Slushissa.

Dave Rradbourn
Perander esitteli Slushissa ratkaisuaan jakopäänhihnojen liian nopeaan kulumiseen

Jorma Perander esitteli patentoimaansa Belt Hero -keksintöä Slushin afterwork-tilaisuudessa viime viikolla.

Vappu Kallio

Eläkkeellä oleva raahelainen diplomi-insinööri on keksinyt ratkaisun ongelmaan, joka särkee useiden autojen moottoreita ja aiheuttaa ennenaikaisia autoremontteja. Nyt pitäisi vielä keksiä, miten hänen keksintönsä saataisiin osaksi autojen teknologiaa.

Keksinnön tehnyt Jorma Perander osallistui viime viikolla verkossa toimivan Solved-asiantuntijaryhmän kutsumana start up -yritysten messuille Slush afterwork -tilaisuuteen. Hänen Belt Hero -keksintöään esitteli englannin kielellä raahelainen Dave Bradburn. Aikaa esittelyyn oli 5 minuuttia kuten muillakin yrityksillä.

Vesa Joensuu
Jorma Perander sai Dave Bradburnin avukseen Slushiin, jossa keksintöä piti esitellä englanniksi 5 minuutin ajan. Paikalla oli nelisensataa kutsuvierasta.

Jorma Perander sai Dave Bradburnin avukseen Slushiin, jossa keksintöä piti esitellä englanniksi 5 minuutin ajan. Paikalla oli nelisensataa kutsuvierasta.

Peranderin mielestä tilaisuuden parasta antia olivat kontaktit Tekesiin ja kansainvälistymistä edistävään Finprohon sekä ministeritason kiinnostus ympäristöä säästävää teknologiaa kohtaan.

Autojen jakopäänhihnat ovat kuluneet Raahen, Oulun ja Tornion seudulla viime vuosina paljon nopeammin kuin pitäisi. Kun auton valmistaja on luvannut vaihtoväliksi 200 000 kilometriä, on se käytännössä saattanut olla kymmenesosa tästä, 20 000 kilometriä. Samaa ilmenee muualla kaivos- ja teollisuusalueilla.

Dave Bradburn
Tältä kulunut jakopäänhihna näyttää 10 000 kilometrin ajo jälkeen. Tässä vaiheessa hihna on parasta vaihtaa suurempien vikojen ehkäisemiseksi. Hihnat kuluvat nykyisin nopeammin kuin autonvalmistaja on aiemmin luvannut.

Tältä kulunut jakopäänhihna näyttää 10 000 kilometrin ajo jälkeen. Tässä vaiheessa hihna on parasta vaihtaa suurempien vikojen ehkäisemiseksi. Hihnat kuluvat nykyisin nopeammin kuin autonvalmistaja on aiemmin luvannut.

Hihnojen vaihtaminen ei ole halpaa lystiä. 500–700 euroa maksavan operaation maksaa takuuaikana valmistaja ja myöhemmin omistaja.

Kaikkein kalleimmaksi vaihto tulee niille auton omistajille, joiden auton moottori rikkoutuu hihnan takia. Tällöin remontti saattaa maksaa 2 000–10 000 euroa.

Peranderia alkoi kiinnostaa epäkohta, jossa vaihtovälin vaihtelevuus ja menetykset ovat kohtuuttoman suuret.

Hän oivalsi, että hihna on koteloitu niin, että sen alaosan aukko sallii tie- ja nastarengaspölyn siirtyä hihnakoteloon mutta estää hihnan jäähtymisen.

–Kotelon lämpötila nousee kuin saunassa, vertaa Bradburn.

–Hihnan ylikuumeneminen on globaali ongelma kuumissa maissa. Tässä on Belt Heron globaali merkitys, sanoo Perander.

Perander kehitti ratkaisun, jolla 20-asteista auton sisäilmaa puhalletaan jäähdyttämään jakohihnakoteloa niin, ettei hihna kuumene.

–Tämä suojaa hihnaa kuumalta, kylmältä ja pölyltä.

Hihnoissa näyttää olevan eroavuuksia sen mukaan, mihin maahan niitä myydään. Saudi-Arabiasta Raahen seudulle tuodut uudet autot kärsivät aikaisen moottoririkon hihnavian vuoksi.

–Jos tämä laite on autossa, hihna ei tiedä, missä maassa ajetaan, vakuuttaa Perander.

Perander arvioi keventävän hihnateknologiansa säästävän polttoainetta 2 prosenttia verrattuna metallihihnaan. Lisäksi se parantaa hihnateknologian luotettavuutta ja kestävyyttä.

Peranderin laitetta on testattu 2 autossa: hänen omassaan ja tuposlaisen Timo Savikosken autossa. Heillä molemmilla on Audi A6.

Savikoski kyllästyi siihen, että hänen autonsa hihna rikkoutui kahdesti reilun 30 000 kilometrin ajon jälkeen. Nyt, kun autossa on Peranderin laite, autolla on ajettu yli 50 000 kilometriä, eikä hihnaa tarvitse vaihtaa vieläkään.

–Tämmöinen keksintö on olemassa, ja näyttää, että se toimii, kertoo Savikoski.

Dave Bradburn
Tältä jakopäänhihna näyttää, kun se on kunnossa. Hihnan kuluminen ja lyhyet vaihtovälit aiheuttavat turhia kuluja joko auton omistajalle tai maahantuojalle.

Tältä jakopäänhihna näyttää, kun se on kunnossa. Hihnan kuluminen ja lyhyet vaihtovälit aiheuttavat turhia kuluja joko auton omistajalle tai maahantuojalle.

Käytyään Englannissa saakka esittelemässä ratkaisuaan hihnan teolliselle valmistajalle Jorma Perander on tajunnut, että hänen yhden eläkeläismiehen yrityksellään on iso savotta edessään, ennen kuin autoteollisuus lämpenee sille ja hänen ratkaisunsa yleistyy autoissa.

Laitteistojen asentaminen autoihin, joissa on takuuaika kesken, ei nimittäin takuuehtojen mukaan ole mahdollista.

–Ratkaisu on olemassa, mutta kaupallistamisen täytyy tapahtua autotehtaiden kautta.

Belt Hero

Jorma Peranderin patentoima keksintö, joka ilmastoi autojen jakopäänhihnaa

asennettu testimielessä kahteen Audiin ja ehkäissyt niissä jakopäänhihnan kulumisen

esiteltiin Slushin iltatapahtumassa Slush Afterworkissa

edelleen tuotekehittelyssä: Perander parantelee malliaan parilla uudistuksella

saattaa tulla yliopistotutkimuksen kohteeksi

käyttöönotto kaipaa autoteollisuuden päätöksiä


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Kiitos nopeasta otsikon korjauksesta!

  • Nimetön

    Otsikko: “Peranderin esitteli Slushissa..”..siis kuka??!!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: