Fer­ra­ri, isien päi­vä­uni

Tämä on tarina eräästä autosta. Sisältää miehiä ja koneita klassisen stereotyyppisestä näkökulmasta katseltuna.

Jari Kluukerin Ferrarin kaarevan etupellin alta ei löydy moottoria, vaan yllättävän iso säilytystila. Yksityiskohdat tekevät Ferrasista Ferrarin. Autot ovat myös arvosijoituksia. Urheiluautopenkit ja sisustus pelkkää luksusta. Yksi maailman tunnetuimmista logoista. Jari Kluukerin Ferrari
Jari Kluukerin Ferrarin kaarevan etupellin alta ei löydy moottoria, vaan yllättävän iso säilytystila.
Jari Kluukerin Ferrarin kaarevan etupellin alta ei löydy moottoria, vaan yllättävän iso säilytystila.
Kuva: Vesa Joensuu

Miia Lahti

Kas, siinähän se tulee. Täydellinen lahja isälle. Virtaviivaisen kaunis, yksityiskohdiltaan täydellinen, metallinhohteinen Ferrari F430. Pehmeän kaareva, lähes naisellinen muoto hivelee silmää, mutta alla murahtelevat viidensadan hevosen voimat, jotka kuopivat tarvittaessa vaikka formalalähtöön.

Jos Jari Kluukerilta kysytään, Ferrari on kaikkien isien unelma ja täydellinen lahja miehelle.

– Kävin katsomassa autoa, mutta jostain syystä en heti ostanut sitä. Koskaan ei ole yksikään auto jäänyt närästämään samalla tavalla kuin tämä Ferrari, Kluukeri kertoo.

Kun kyseinen Ferrari tuli uudelleen myyntiin, Kluukeri ei antanut mennä toisen mahdollisuuden ohi suun. Kluukerista tuli lopulta se, mistä hän oli unelmoinut vuosikausia. Ferrarin omistaja.

– Monenlaisia leikkiautoja olen ajanut, mutta Ferrari on ainoa oikea auto. Ferrariin liittyy niin paljon legendaa ja historiaa, että jo yksistään sen nimi maksaa. Ferrarin tyyli ja äänimaailma eivät jätä ketään kylmäksi.

Kluukeri osti vuoden 2005 mallin Ferrarin Etelä-Pohjanmaalta viime kesän lopulla. Hän on ajanut sillä 1500 kilometriä ”fiilistelyajoa”.

– On siinä vaan niin hieno ääni ja voima. Auto on käsityönä tehty ja sen tuntee autoa ajaessa.

Ferrari F430 on modernin aikakauden urheiluauto. Siinä on hiilikuitujarrut ja 4,3 litran Ferrari/Maserati V8-moottori. Ohjauspyörässä olevasta kiertokytkimestä voi valita viisi eri asetusta. Urheilulliselle tai kilpailuviettiselle ajotyylille on omat asetuksensa.

– Race-asetus pistää kaikki nupit kaakkoon. Auto lähtee napista painamalla räjähtävällä voimalla liikkeelle, vähän kuin paalupaikalta. Aivan heti en keksi, missä voisin käyttää sitä Raahessa.

Mallissa on monia hienoja yksityiskohtia kuten takapään pyöreät takavalot. Keulan suuret, ovaalinmuotoiset ilmanottoaukot muistuttavat Ferrarin 60-luvun kilpa-autoista.

Italialaisten ylpeys maksaa. Suurin piirtein samalla hinnalla saisi Raahesta tällä hetkellä hyväkuntoisen omakotitalon, ja hieman aikaa nähneempiä tuplamäärän. Käytettyjen kärryjen luvatussa maassa Ferrari voi herättää monenlaisia tunteita.

– Kyllähän se herättää ihastusta ja ihmettelyä. Kaikki eivät ymmärrä.

Kluukerin yksilö voidaan jäljittää Ruotsiin, josta se myytiin Ahvenanmaalle eräälle kiinteistömogulille. Tietojen mukaan auto on saanut istua muiden arvoautojen joukossa tallissa monet vuodet. Myöhemmin se päätyi Etelä-Pohjanmaalle Etelä-Suomen kautta.

Tällä hetkellä Kluukerin silmäterä talvehtii lämpimässä hallissa. Jää nähtäväksi, kuinka kauan hän aikoo Ferrarillaan vielä ajaa.

– Yksi unelmani on nyt toteutunut.

FAKTA

Ferrari

Ferrari on yksi yleisimmistä sukunimistä Italiassa. Sen nimi viittaa sanaan ferarro, mikä tarkoittaa seppää.

Ferrarin nimellä on myös latinan juuret sanassa ferrum, mikä tarkoittaa rautaa.

Ferrarin formula 1 -tiimi on nimeltään Scuderia Ferrari. Scuderia tarkoittaa hevostallia.

Ferrarin logossa on tanssahteleva hevonen. Kilpa-ajaja Enzo Ferrari alkoi alunperin käyttää symbolia hyvän onnen tuojana kilpailuissa.