Jussi sai mer­sul­leen tarinan – "Mei­na­si mennä it­sel­lä­kin roska sil­mään"

Jo 1980-luvulla Mercedes-Benzeihin ihastunut Jussi Isokoski haaveilee vielä 70-luvun S-sarjan autosta.

Jussi Isokosken mielestä 35 vuotta vanha Mercedes-Benz 123 on edelleen todella hyvä ajettava. – Tässä on kuitenkin harrasteauton tuntua, hän sanoo. Jussi Isokoski on aloittanut pari vuotta sitten hankkimansa Mercedes-Benz W110 eli pienen siipimersun entisöinnin. Vuoden 1984 mersussa on ollut käytössä useat rekisterikilvet, jopa YK:n kilvet. Kaikki kilvet kulkevat edelleen auton mukana.
Jussi Isokosken mielestä 35 vuotta vanha Mercedes-Benz 123 on edelleen todella hyvä ajettava. – Tässä on kuitenkin harrasteauton tuntua, hän sanoo.
Jussi Isokosken mielestä 35 vuotta vanha Mercedes-Benz 123 on edelleen todella hyvä ajettava. – Tässä on kuitenkin harrasteauton tuntua, hän sanoo.
Kuva: VESA JOENSUU

Raahelainen yrittäjä ja kaupunginvaltuutettu Jussi Isokoski on mersumies. Pari kuukautta sitten hän sai yhdelle nykyisistä mersuistaan tarinan, joka kosketti.

– Meinasi mennä itselläkin roska silmään, hän aloittaa.

Isokoski osti vuosi sitten itselleen alun perin vain käyttöautoksi vuosimallia 1984 olevan 123-sarjalaisen. Autossa on 126-mersun automaattivaihteisto, kolmen litran dieselmoottori ja turbo.

Pari kuukautta sitten autolla Raahessa ajaessaan Isokoski huomasi, että häntä seurataan. Hän kaarsi paikallisen kaupan pihaan ottaakseen selvää, mitä asiaa seuraajalla mahtaa olla.

– Hän oli mersun alkuperäinen omistaja, Raahesta lähtöisin oleva entinen rauhanturvaaja, joka oli ollut tällä autolla rauhanturvatehtävissä.

Auton ensimmäinen omistaja oli tilannut Mercedes-Benzin Saksan tehtaalta 123-sarjan mersun kolmilitraisena, turbotettuna ja automaattilaatikolla. Tehdas oli kuitenkin lakossa, eikä raahelaismiehen tilaamaa autoa koskaan valmistettu.

– Hänelle toimitettiin tämä auto 2,4-litraisena ja manuaalivaihteisena. Rauhanturvatehtävistä palattuaan hän oli sitten ajanut auton tehtaalle ja halunnut, että siihen laitetaan kolmen litran kone, automaattilaatikko ja turbo, kertaa Isokoski kuulemaansa.

Hän sanoo auton alkuperäisen omistajan suorastaan liikuttuneen vanhan mersunsa vierellä. Isokoski sai puolestaan mersulleen arvokkaan tarinan ja samalla selityksen auton mukana tulleille useille rekisterikilville.

– Peräkontissa on tallessa kaikki tässä autossa käytetyt kilvet, jopa YK:n kilvet.

Autonsa tarinan kuultuaan Isokoski ei suhtaudu 123-mersuunsa enää pelkkänä käyttöautona.

– Tämä auto on nähnyt ihan hirveästi maailmaa. Nyt auton tarinan kuultuani olen päättänyt entisöidä ja laittaa mersun viimeisen päälle kuntoon, hän sanoo.

Toinen Jussi Isokosken harrastemersu on vuoden 1965 siipimersu kahden litran dieselmoottorilla.

– Äidin isä ajoi taksia justiinsa samanlaisella mersulla, siksi tämän auton halusin. Muistan nuorempana ihastelleeni valokuvista, että onpa hieno auto, hän kertoo.

Isokosken siipimersulla ei ole ajettu vuoden 1982 jälkeen. Auto oli jäänyt aikoinaan eräälle perikunnalle ja seissyt vuosikaudet ladossa Sievissä.

– Sieltä se tuli Vihantiin, mistä minä hain sen pari vuotta sitten. Laitoin autoon akun ja vaihdoin uudet öljyt ja nesteet, ja se lähti yli 30 vuotta seisottuaan ensimmäisellä yrittämällä käyntiin.

Isokoski on jo aloittanut siipimersun entisöinnin. Yrittäjä, jonka arki on pelkkää aikataulua ja kiirettä, aikoo edetä harrasteautojensa kanssa kaikessa rauhassa.

– Siinä on nyt iltapuhdetta pitkäksi aikaa, hän toteaa.

Fakta

Mercedes-Benz W110 eli pieni siipimersu esiteltiin huhtikuussa 1961. Sisätiloiltaan avaraa ja väljää siipimersua valmistettiin vuosina 1961-1968.

123-sarja on Mercedes-Benzin ylemmän keskiluokan henkilöautojen mallisarja, jota valmistettiin vuosina 1975-1986. 123-sarja on 2,7 miljoonalla myydyllä autollaan Mercedes-Benzin menestyksekkäin mallisarja.