Pääkirjoitus
Tilaajille

Kiinan pa­ket­tien virta saakin ty­reh­tyä

Muutaman euron säästö Kiinasta tilatussa tuotteessa heikentää työllisyyttä ja verokertymää Suomessa.

Korona-aika on kiihdyttänyt verkkokauppaa. Taustalla on paitsi koronarajoitusten aiheuttama asiakaskato kivijalkakaupoista myös kotonaoloon liittyvä lisääntynyt nettisurffailu. Verkkosovellusten algoritmi takaa, että silmille vyöryy kaikenlaista tilattavaa, jos on joskus sattunut tiettyä tuotetta etsimään tai klikkaamaan kiinnostavalta näyttävää tarjousta.

Nettiselailun seurauksena on usein Kiinasta lähetettyjen valkoisten muovipussukoiden vyöry. Siinä vaiheessa kun tuote saapuu, saattaa ostopäätös jo kaduttaa, mutta myös tuotteen palauttaminen ja mahdollisten palautusrahojen odottelu voi tuntua turhan työläältä. Kiinasta tilataan etenkin pienelektroniikkaa ja vaatteita, joten pahiten postipakettiralli on nirhaissut erikoiskauppaa. Kaupan Liiton mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2019 verkko-ostoksia ulkomailta 1,8 miljardilla eurolla, koronavuonna 2020 luultavasti vielä suuremmalla summalla.