Kirkko etsii emojia an­teek­si­an­nol­le

Emojit kuvaavat esimerkiksi tunteita ja toimintaa.
Emojit kuvaavat esimerkiksi tunteita ja toimintaa.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko etsii kampanjalla emojivalikoimaan anteeksiannon emojia.

Forgivemoji-kampanjassa etsitään ideoita anteeksiantamisen emojiksi. Lopuksi tavoite on ehdottaa emojin lisäämistä maailmanlaajuiseen emojivalikoimaan.

Kampanja etsii ideoita anteeksiantamisen emojiksi kolmen kuukauden ajan. Ehdotuksiaan voi lähettää kampanjan verkkosivuilla osoitteessa www.forgivemoji.fi. Parhaat ideat pääsevät mukaan äänestykseen, jossa kuka tahansa voi käydä äänestämässä omia suosikkejaan.

– Idea tähän kampanjaan tuli rauhan teemavuotemme aikana. Toivomme, että kampanja innostaa erilaisia ihmisiä mukaan keskusteluun. Olemme iloisia siitä, että jo useampi yhteistyökumppani on innostunut kampanjasta, kertoo viestintäjohtaja Tuomo Pesonen Kirkkohallituksesta.

Marraskuussa kampanjan työryhmä tekee päätöksen parhaasta ideasta, ja lähettää sen emojivalikoimaa hallinnoivalle Unicode-järjestölle.

Unicode määrittelee sen, mitä emojeja pitää olla käytettävissä ja antaa eri palveluille ja laitevalmistajille raamit niiden toteuttamiselle. Järjestö päivittää emojivalikoimaa kerran vuodessa.

Kampanja on käynnistynyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta. Mukana on muitakin, muun muassa järjestöjä, joiden kohteisiin kampanja kerää varoja emojin etsinnän ohessa.

Konfliktinratkaisujärjestö CMI lähti mukaan, koska kampanjan teemat, anteeksiantaminen ja rauhantyö, sopivat järjestön ajamiin asioihin. CMI ehkäisee ja ratkaisee väkivaltaisia konflikteja ympäri maailmaa.

– Visiomme tulee presidentti Ahtisaarelta: kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa. Minkä ihminen on aloittanut, sen ihminen voi lopettaa. Emojit ovat nykyaikainen muoto käydä vuoropuhelua ja anteeksiantaminen on tärkeää liittää mukaan, kertoo CMI:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Elina Lehtinen.