Koi­ris­sa on luon­net­ta ja ilmettä – Siksi Raimo Tör­hö­nen maalaa niitä mie­lel­lään

Tiivis katse. Raimo Törhönen löytää maalattavia koiria ulkona kulkiessaan. Manun katse hallitsee Myötätuuli Galleriaa. Ainoa kissa koirien joukossa.
Tiivis katse. Raimo Törhönen löytää maalattavia koiria ulkona kulkiessaan.
Tiivis katse. Raimo Törhönen löytää maalattavia koiria ulkona kulkiessaan.

Kun Galleria Myötätuuleen kävelee sisään, huomaa ensimmäisenä joko suurikokoisen koiran suoraan edessään takaseinällä tai pienikokoisemman kissan vasemmalla.

Kissamaalaus on Raimo Törhösen näyttelyssä ainoa laatuaan; kaikki muut työt ovat koiria.

Törhönen kertoo, että koirat ovat olleet hänelle läheisiä ja tärkeitä, joten niistä on tullut luontevasti yksi keskeinen osa hänen tuotantoaan.

–Olen maalannut koiria niin kauan kuin olen maalannut.

Koiran ja ihmisen suhde on ainutlaatuinen, Törhönen huomauttaa. Suhteessa on mukana toisiaan täydentävä kumppanuus, ystävyys ja jopa rakkaus. Tällä suhteella on myös hintansa. Ihminen on vastannut koiran ystävyyteen muokkaamalla sitä omiin tarpeisiinsa.

Näyttelyn kissatyö on tehty kahdessa jaksossa vuosina 2005 ja 2008. Valtaosa Myötätuulessa esillä olevista töistä on tehty vuosina 2013–2017.

Vaikka koirat ovat kuuluneet Törhösen aihevalikoimaan jo kauan, nyt näytteillä olevat työt on tehty tarkoituksellisesti sarjaksi.

–Aika usein työskentelen sarjallisesti. Sillä saa prosessin käyntiin ja saa enemmän itsestään irti.

Hän haluaa myös käyttää hyväksi lähestyvät näyttelyt tekemällä niihin aina yksi tai kaksi aivan uutta työtä. Tällä kertaa mukana on kaksi uutta työtä. Lopulliset viimeistelyt hän teki keskiviikkona eli päivää ennen näyttelyn ripustusta.

–Manu on viime yönä valmistunut. Se mahtui niukin naukin autoon ja ulos työhuoneen ovesta.

Teoksissa olevat koirat ovat enimmäkseen luonnollisessa koossa. Peräseinältä tarkasti katsova Manu ja muut lähikuvat koirien kuonoista on maalattu luonnollista suurempina. Se tuo töihin hurjaa intensiteettiä.

Maalattavia koiria Törhönen löytää ulkona kulkiessaan. Hän ottaa koirasta kuvan arkistoonsa tai sitten pysäyttää koiranomistajan ja kysyy, josko koiran saisi työhuoneella kuvattavaksi.

Yleensä omistajat suhtautuvat alkujärkytyksen jälkeen pyyntöön myönteisesti.

Realistisesti maalatut koirat kolmiulotteisilta vaikuttavat koirat ja niiden taustalla olevat yksiväriset ja kaksiulotteiset taustat tuovat töihin abstraktin ja realismin jännitettä.

Kaksi tilallista tapahtumaa ovat vuorovaikutuksessa keskenään, Törhönen määrittelee.

–Siihen tulee pieni jännä ristiriita.

Törhönen miettii taustojen värit hyvin tarkkaan. Usein oikean sävyn löytäminen vaatii monta kokeilua.

–Olen joskus nauranut, että haluaisin olla abstrakti maalari, mutta en uskalla.

Hän tuumii tekevänsä ehkä vielä joskus täysin abstraktin maalauksen, jossa on pelkkää värisommitelmaa ilman minkäänlaista realistista elementtiä.