Kolumni

Kolumni: Nerokkuus asuu Puolangalla

Puolanka on tehnyt kunnan markkinoinnistaan kiinnostavaa. Puolankalaiset osaavat nauraa itselleen tyylikkään pessimistisesti. Puolangan pessimismipäivät alkavat kunnassa tammikuun ensimmäisenä ja päättyvät joulukuun viimeisenä päivänä. En tiedä, onko Puolangan pessimismipäivät -sivusto kunnan omaa käsialaa, vai onko asialla joku pessimistinen kuntalainen. Mutta joka tapauksessa tuo sivusto tuo kunnalle isoa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Facebookissa pessimistien touhuja seuraa jo lähes 20 000 ihmistä.

Puolangalla järjestetään tulevana kesänä pessimismimusikaali, joka kantaa nimeä "Koko kesä pilalla". Pessimismimusikaalista kerrotaan, että se on ainutlaatuinen esitys siitä, kuinka pessimismi näkyy viimeisten puolankalaisten arjessa. Katsojat pääsevät kokemaan puolankalaisten laajan tunnekirjon harmituksesta tympääntymiseen, ja tarinan lopuksi saa lähteä kotiin. Musikaalia varten on sävelletty ennenkuulumattomia musiikkikappaleita, kuten lempeä balladi: "Ostakaa kunnan tyhjiksi jääneitä kiinteistöjä".

Sen verran houkutteleva kuvaus, että kiinnostaisi mennä katsomaan tuota musikaalia ja koko Puolankaa ihan vaan tämän heidän nerokkaan markkinointinsa ansiosta. Onko se oikeasti niin ankea paikka, kuin seuraavat rintanapeistakin löytyvät iskulauseet antavat ymmärtää: "Hymyilen sisäisesti", "Unelmat peruttu", "Unelmat ovat pettymysten kivijalka" ja "Kun luulet olevasi pohjalla, se onkin vasta välipohja".

Ainakin itselle nämä lausahdukset tuovat hymyn huulille, eikä niitä pidä ottaa liian vakavasti.

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys päättyi tiistai-iltana ja koko vaalipiirin innokkaimmat ennakkoäänestäjät löytyivät Puolangalta. Liki puolet puolankalaisista äänioikeutetuista oli käynyt raapustamassa numeron tai jonkun nasakan iskulauseen lappuun. Raahe tuli hyvänä kakkosena ennakkoäänestysprosenteissa. Mikähän lie puolankalaisten selitys tähän ykköstilaan? Liekö pelkäävät, että kumminkin tulee joku norovirus, joka estää äänestämisen sunnuntaina.

Tuota Puolangan nerokkuutta voisi jalostaa myös muualla. Toisaalta en tiedä, kuinka toimisi markkinointilauseena vaikkapa seuraava: "Raahe – kaupunki, jossa tuuli sai alkunsa". Tai vaihtoehtoisesti: "Raahe – ei yhtään tuuletonta päivää". Tai jos turistia halutaan hieman juksauttaa, voisi iskulause olla: "Koe aito ja lempeä merellinen tuulahdus Raahessa".

Voi olla, että tämä ei tosin toimi enää muualla kuin Puolangalla. Eli täysin surkea idea. Ei kannata käyttää. Pessimismi on näköjään tarttuvaa, mutta pessimistihän ei tunnetusti pety.