Kou­lu­lai­nen tar­vit­see vä­li­pa­laa joka päivä

Hämmäyshuttu maistuu mustikalle ja raikkaalle sitruunalle. Ilmavuus tulee vatkatusta kermasta.
Hämmäyshuttu maistuu mustikalle ja raikkaalle sitruunalle. Ilmavuus tulee vatkatusta kermasta.

Koulujen alkaminen kirvoitti monessa lapsiperheessä helpotuksen huokauksia, kun lounasruokailu hoituu taas kouluruokalassa. Kasvava lapsi tai nuori ei kuitenkaan pärjää kouluaterialla iltaruokaan saakka, joten kaapista olisi hyvä löytyä koulusta kotiutuvalle jälkikasvulle terveellistä välipalaa, jonka valmistamisesta hän selviää itsekin.

Kunnon välipalan perusta ovat kasvikset eli vihannekset, juurekset, marjat tai hedelmät sekä täysjyväviljavalmisteet ja paras janojuoma vesi.

Samanlainen välipala päivästä toiseen kyllästyttää ja jää helposti syömättä. Koululaisen kanssa voi vaikka suunnitella välipalalistan viikoksi eteenpäin, jolloin tulee huolehdittua ostoslistalle myös välipaloihin tarvittavat raaka-aineet.

Letut ja pannarit uppoavat iltapäivällä varmasti, samoin rahkaherkut sekä marjat ja hedelmät, kunhan niitä hieman jalostaa. Koululainen kyllä surauttaa tehosekoittimessa smoothien itsekin, kunhan värkit ovat käden ulottuvilla.

Pirtelöä terveellisempi smoothie kahdelle syntyy 2 desilitrasta kaurahiutaleita tai -leseitä ja kourallisesta pähkinöitä tai siemeniä, 4 desilitrasta marjoja, kuudesta desilitrasta jogurttia ja ruokalusikallisesta hunajaa.

Myös trendikkään tuorepuuron sekoittaa aamulla parissa minuutissa ja jääkaapissa se valmistuu syötäväksi päivän aikana. Tuorepuuro syntyy sekoittamalla kaura- tai moniviljahiutaleiden sekaan nestettä, kuten maitoa, piimää, kaurajuomaa tai jogurttia. Annoksen pinnalle lisätään marjoja tai hedelmäpaloja.

Kuitupitoinen ruisjauhoja ja mustikkaa sisältävä hämmäyshuttu on hyvä välipala tai vaikka aterian päättävä jälkiruoka. Reseptistä tulee kaksi annosta.

Hämmäyshuttu

1 dl laktoositonta vispikermaa
100 g sitruunarahkaa
1 rkl sokeria
2 dl mustikoita
2 rkl ruiskorppujauhoja

Sekoita rahka, sokeri, marjat ja ruiskorppujauhot. Vaahdota kerma ja lisää se joukkoon lopuksi kevyesti nostellen.

Resepti: Arja Elina Laine, Myllyn Paras Oy

Fakta

Hyviä välipaloja

marjapirtelö/-rahka + täysjyväkorppu

paprika-kurkku-kokolihaleikesämpylä + maito

omena + tomaatti-salaatti-juustoleipä

vatkattu marjapuuro + kaakao

dippikasvikset + karjanpiirakka

kokonainen porkkana tai tomaatti tai naposteluporkkanoita ja kirsikkatomaatteja

Lähde: Kotimaiset Kasvikset ry