Pääkirjoitus
Tilaajille

Liikaa turhia puheluja

Rintakipu on hyvä syy soittaa hätänumeroon, sydänsurussa kuuntelija pitää etsiä muista numeroista.

Lähes kolme miljoonaa puhelua. Se oli Suomen kuuden hätäkeskuksen vastaamien puhelujen määrä viime vuonna. Väestöön suhteutettuna se tarkoittaa, että useampi kuin joka toinen olisi soittanut hätänumeroon vuoden aikana. Oikeastihan niin ei ole. Joku kroonista sairautta poteva on ehkä joutunut soittamaan ambulanssin useampaankin kertaan, joku toinen taas käyttää hätäkeskusta numerotiedusteluna ja yleisenä tietotoimistona.

Henkeen tai terveyteen liittyviä puheluja, jotka johtivat ambulanssin tai poliisin saapumiseen paikalle, oli noin puolet kaikista puheluista. Noin kolmasosa puheluista oli sellaisia, jotka eivät millään tavalla liittyneet ambulanssin, poliisin tai palokunnan tehtäväkenttään. Puhtaita ilkivaltaan luokiteltavia häiriöpuheluja tuli vajaat 60 000.