Milka Gre­ku­lan teesit: osal­lis­ta, viesti, kuun­te­le

<span class="type--person">Milka Grekula</span> loi opinnäytetyössään mallin siitä, miten organisaatiomuutos tulisi toteuttaa.

Yhteisöpedagogi (yamk) Milka Grekula työskentelee nykyisin projektipäällikkönä Koulutukeskus Brahessa. Opinnäytetyönsä hän teki työn ohessa juuri, kun ammatillisen koulutuksen reformi otettiin käyttöön.
Yhteisöpedagogi (yamk) Milka Grekula työskentelee nykyisin projektipäällikkönä Koulutukeskus Brahessa. Opinnäytetyönsä hän teki työn ohessa juuri, kun ammatillisen koulutuksen reformi otettiin käyttöön.
Kuva: Vesa Joensuu

Koulutuskeskus Brahen opinto-ohjaaja, projektipäällikkö Milka Grekula on tehnyt Humanistisessa ammattikorkeakoulussa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön siitä, miten vuonna 2018 syksyllä toteutettu ammatillisen koulutuksen reformi otettiin vastaan hänen omalla työpaikallaan Koulutuskeskus Brahessa.

Grekula sai opinnäytetyönsä pohjaksi 24 opettajan kirjoittamaa tekstiä, joissa muutosta kuvailtiin. Niiden pohjalta hän loi kolme kuvitteellista mutta aineistoon pohjautuvaa karrikatyyriä erilaisista suhtautumistavoista muutokseen.

"Kyllä on kaaos. Ja paniikki... Mites nämä opiskelijat sitte? Eihän ne mitään itseohjaudu", kirjoittaa kuvitteellinen Helmeri.

"Aika haastavalta se reformin toimeenpano tuntu. Välillä ihan selviytymiskamppailulta", kirjoittaa Inkeri ensiksi mutta myöhemmin: "Niin ja se vuosityöaika! Oli oikeestaan loppupelissä aika hyvä juttu."

"...Yksi isoimmista jutuista tuntui olevan vuosityöaika. Siinä kun puhuttiin muutoksista meidän työhön ja työehtojen oletetusta huonontumisesta, oli harmillista sivusta katsoa, miten osa työkavereista otti sen niin raskaasti", kirjoittaa Veikko, joka lopulta päätyi tähän tulokseen: "Omasta mielestäni reformi onkin erittäin tervetullut uudistus ammatilliseen koulutukseen."

Grekula korostaa, että helmereitä, inkereitä ja veikkoja löytyy kaikista työntekijöistä päivästä riippuen.

Milka Grekula on laatinut mallin siitä, miten koulutuskeskusorganisaatio vei uudistuksen läpi. Hän kehitti 4 syklin mallin siitä, mitä missäkin vaiheessa pitää muistaa varmistaa.

Ensiksikin hän kehottaa osallistamaan koko yhteisön, varmistamaan yhteisen ymmärryksen ja löytämään yhteisen kielen.

Grekula korostaa, että muutos herättää aina tunteita.

– Antakaa niille aikaa, olkaa läsnä ja kuunnelkaa... Jokaiselle tulee jäädä tunne, että on tullut kuulluksi, hän ohjaa.

Hän kehottaa muistamaan, että kaaos on muutosprosessissa luonnollista. Etenemisessä on tärkeää luoda lyhyen ja pitkän tähtäimen suunnitelmia innostuksen ruokkimiseksi.

– Viestikää, viestikää, viestikää, kehottaa hän.

Lopulta tulisi myös oppia siitä, mikä ei toiminut, ja vahvistaa sitä, mikä toimi.

Grekula nostaa esiin kaksi ajankohtaista työelämään liittyvää termiä, jotka ovat yksilön muutosvalmiutta kuvaava resilienssi ja toimeenpanokykyä kuvaava volitio.

– Uskon, että sekä resilienssi että volitio ovat kehittyviä ominaisuuksia, joiden tukemiseksi meidän tulee jatkossa tehdä töitä henkilöstömme kanssa, hän arvioi.

Milka Grekulan opinnäytetyö löytyy tästä.