Nyt mie­ti­tään, miten saada väki bus­siin?

Lähiliikennettä Raahen ja Pyhäjoen välillä ja erityisesti Hanhikivenniemelle tulisi lisätä lähitulevaisuudessa. Lisäksi kaivataan jatkoyhteyksiä lentokoneille ja junille. Raahen kauppakamariosaston liikenneinfossa pohdittiin sitä, miten liikenne saataisiin sujuvammaksi Raahen seudulla. RAOS Projektin PR-manageri Outi Pelkonen esitteli Hanhikivenniemen nykytilannetta. Pertti Keski-Korsu esitteli kuvia, joissa nähtiin, miten Raahen rautateidenmataliin alikulkuihin on osunut rekka-autojen kuormia.
Lähiliikennettä Raahen ja Pyhäjoen välillä ja erityisesti Hanhikivenniemelle tulisi lisätä lähitulevaisuudessa. Lisäksi kaivataan jatkoyhteyksiä lentokoneille ja junille.
Lähiliikennettä Raahen ja Pyhäjoen välillä ja erityisesti Hanhikivenniemelle tulisi lisätä lähitulevaisuudessa. Lisäksi kaivataan jatkoyhteyksiä lentokoneille ja junille.
Kuva: Vesa Joensuu

Raahen seudulle pitää polkaista paljon lisää bussiliikennettä, kun ydinvoimalaa aletaan rakentaa. Joukkoliikenne pitää saada muutenkin sujuvoitumaan. Halvat bussiliput ovat vaihtoehto.

Kun Raahen seudulla mennään jonnekin, hypätään yleensä omaan autoon. Tämä ei käy laatuun tulevaisuudessa ilmastosyistä, ja vielä raskaampi paine joukkoliikenteen kehittämiseen tulee ydinvoimalan rakennusprojektista. Kun Hanhikivenniemellä työskentelee 4 000 ihmistä, heidän pitää päästä töihin muuten kuin omalla autolla, näkee RAOS Projektin PR-manageri Outi Pelkonen.

Pelkosen mukaan Pyhäjoella käy jo nyt kuukausittain noin 200 erilaista ydinvoimamatkaajaa, jotka tulevat Moskovasta, Pietarista tai Helsingistä. He joutuvat käyttämään joskus muun muassa vuokra-autoja päästäkseen perille.

Auton käyttöä ei ymmärretä konsernin päämajassa Venäjällä. Pelkosen esimiehet ohjaavat häntä käyttämän ratikkaa tai metroa.

– Esimieheni ymmärsi minua vasta käydessään täällä, kertoi Pelkonen.

Pelkonen esitteli ydinvoimalaprojektin tarpeita Raahen kauppakamariosaston järjestämässä ajankohtaisinfossa, jossa aiheena oli sujuva liikenne. Paikalla ollut Raahen kehittämiskeskuksen johtaja Pasi Pitkänen myönsi, että vaikka hän on asunut Raahen seudulla 2 vuotta, hän ei ole kertaakaan käyttänyt joukkoliikennettä.

– Tarvitaan selvästi tiheämpi joukkoliikenne, kiteytti Pitkänen.

Se olisi ratkaisu myös lisääntyneeseen pendelöintiin.

– Talvella ei paljon pitkiä valoja tarvitaan Kasitiellä: vastaan tulevaa liikennettä on niin paljon.

Pitkäsen mukaan nyt tarvitaan uudentyyppistä ajattelua sen sijaan, että yksi kunta ostaa vuoron, joka kulkee paikasta A paikkaan B. Lipunmyyntiin pitää saada nykyaikaista joustavuutta, ja sen pitää olla mobiilia.

– Olen varoittanut Raahea, että tämä vaatii rahaa.

Pitkäsen mukaan Hanhikivi1:n työmaan lähivaikutusalueelle perustetaan joukkoliikennetyöryhmä koordinoimaan projektia. Hän arvioi, että varsinainen työ jää alan yrityksille.

Oulaisten liikenteen toimitusjohtaja Henri Hihnala sanoi Raahen Seudulle, ettei bussivuorojen lisääminen ole ongelma, sillä bussikapasiteettia on. Koululaisbusseja seisoo käyttämättömänä keskellä päivää. Hihnalan mukaan bussiliikenteen piikit ovat nykyisin kello 8–9 ja kello 15–16.

Ongelma on Hihnalan mielestä enemmänkin aikataulutuksissa ja lipputuotteiden toteutuksissa: lipuilla pitäisi pystyä vaihtamaan junasta bussiin ja päin vastoin.

– Bussivuorot on aikataulutettava niin, että koululaiskyyditykset ja työmatkabussit olisivat symbioosissa.

Uudenkaupungin autotehtaalla, jonne otettiin nopeasti tuhansia työntekijöitä, on kehitetty työmatkakuljetuksia. Raumalta Uudenkaupungin tehtaalle voi matkustaa noin 50 kilometriä vain muutaman euron maksavalla lipulla.

Ajatus kiinnostaa täälläkin.

– Todennäköisesti se on mahdollista, mutta maksaja sille pitää olla. Markkinaehtoisesti sitä ei voi toteuttaa. Bussiin mahtuu 60 matkustajaa, ja jos lippu maksaja euron, 60 eurolla ei kovin kauas pääse. Tämä asia on tahdosta kiinni, sanoi Hihnala.

Heikkisen mukaan bussiliikenteestä osa on nykyisin markkinaehtoista ja osa Ely-keskuksen tukemaa.

Uudenkaupungin tehtaan työmatkaliikennettä hoitava Satakunnan Liikenteen suunnittelija Kalevi Lindstedt kertoo, että Rauman ja Porin kaupungit ja Eurajoen kunta ovat kilpailuttaneet liikennöitsijän hoitamaan työmatkakuljetuksia. Ne maksavat bussiyhtiölle kiinteän korvauksen liikennöinnistä.

Autotehtaan malli:

Uudenkaupungin autotehtaalle on järjestetty edullinen kuljetus lähiseudulta kuntien kustannuksella. Lipputulot tuloutetaan kunnille.

Liput ja kuljetus on tarkoitettu vain Valmet Automotiven työntekijöille.

Porista matka Uuteenkaupunkiin maksaa bussilla 6 euroa ja Raumalta ja Laitilasta 3 euroa. Sarjaliput ja kausikortit tulevat vieläkin edullisemmiksi.