"Nyt tuli mitta täy­teen"

K-market kauppias Kimmo Piispanen sai tarpeekseen näpistelyistä saatujen pikasakkojen tehottomuuteen. Hän vie kaikki tapaukset käräjille.

Yksi näpistää kaljaa, toinen vie muropaketin ja kolmas murtautuu. Kimmo Piispanen ei silitä päätä, vaan haluaa viedä rötöstelijät käräjille.
Yksi näpistää kaljaa, toinen vie muropaketin ja kolmas murtautuu. Kimmo Piispanen ei silitä päätä, vaan haluaa viedä rötöstelijät käräjille.

Torstain ja perjantain välisenä yönä Ollinsaaren K-marketissa ikkunat helisevät. Valvontakameran nauha tallentaa tapahtumien kulkua. Kiven murikka heilahtaa ikkunaan ja pari nuorta miestä kiipeää aukosta sisään. Hetkeä myöhemmin kuvassa parivaljakko poistuu paikalta. Toinen vuotaa verta. Saalis: kolme päkkiä kaljaa. Jo puoli tuntia murrosta miehet ovat poliisin huomassa.

Tapaus on rouvimmasta päästä K-marketkauppias Kimmo Piispasen viikon varkausseurannassa.

Perjantaina hänellä on listattuna tiistailta yksi näpistys, keskiviikkona kaksi näpistystä, torstai olikin rikokseton päivä, kunnes perjantaille kirjautui murto. Lisäksi on vielä yksi alaikäisen tekemä näpistys, joka jatkaa kulkuaan lastensuojeluun.

Kaikkia näpistyksiä ja murtoa alaikäisen tekoa lukuunottamatta Piispanen on viemässä käräjille. Takahuoneessa pöydällä on pinkka dokumentteja, joita mies näppäilee nettiin poliisin rikosilmoituksiin.

Käytäntöön Kimmo Piispanen päätyi muutama viikko sitten.

Piispasella on tuntuma, että näpistelyt ovat kasvussa. Valitettavan moni alaikäinenkin lähtee kokeilemaan kaveripiirin innoittamana.

Kahden marketin, kohta kolmen liikkeen kauppias tunnustaa olevansa turhautunut tilanteeseen, jossa pikasakon käteensä saaneet näpistelijät vain nauravat paperille. Teot seuraavat toisiaan. Sakkorangaistukset eivät vaikuta mitään, vaan ne revitään oitis. Jokin vuosi sitten poistunut sakkojen muuntomahdollisuus vankeudeksi tai yhteiskuntapalveluksi on ollut myrkkyä.

Piispanen uskoo, että vaikka rangaistuksen vaatiminen ja näpistysten ajaminen käräjille ei rahoja takaisin tuokaan, on sillä oma vaikutuksensa. Hän uskoo, että joillakin kierre katkeaa ensimmäiseen mahdolliseen käräjäkäyntiin tai peräti ensimmäiseen näpistykseen. Kokemuksena käräjille joutuminen tai jo esitutkintaan joutuminen voi olla pysähdyttävä. Lopullisen päätöksen käräjille viemisestä tekee syyttäjä.

Kauppiaan mielestä vanha muuntosysteemi olisi syytä palauttaa ja sakotetut voitava ohjata esimerkiksi palvelukoteihin vaihtamaan lakanoita tai ulkoiluttamaan vanhuksia.

Piispasen marketeissa on miltei takuuvarma systeemi vorojen kiinnisaamiseksi. Ollinsaaressa on kameravalvonta, joka ei juuri jätä katveita.

Kauppias kiittää myös ammattitaitoista henkilökuntaansa, jolla on vuosien kuluessa kehittynyt psykologinen silmä. He kykenevät skannaamaan potentiaaliset näpistelijät ja tunnistamaan tilanteet, joissa tavaraa on siirtynyt taskuun tai laukun pohjalle maksamatta. Mahdollinen tapaus raportoidaan aikamääreineen ja kauppias tarkistaa tilanteen nauhoilta. Osuman sattuessa lähtee rikosilmoitus. Nauha on erinomainen todiste. Tekijöiden tunnistaminen ei nykyisenä nettiaikakautena ole ylitsepääsemätön ongelma. Tässäkin kauppias suitsuttaa henkilökuntaansa, joka myös tuntee uskomattoman määrän ihmisiä.

–Moni ei vielä tiedä saavansa kirjettä poliisilta tai käräjiltä, viittaa Piispanen jo aloittamiinsa prosesseihin.

Esimerkiksi se 75-vuotias nainen, joka kätki laukkunsa uumeniin kolme Karhu-kaljaa tai se muropaketin näpistänyt mies, joka paljastui alueella laajasti toimivaksi ja tunnetuksi henkilöksi.

Piispanen ei emmi viedä eteenpäin myöskään petoksia, joista yksi tyypillisimmistä on hyvityksiin liittyvät yritykset kaksinkertaiseen korvaukseen.

Vaikka juoksukaljoja hakevien suhteen ollaankin varovaisia, otetaan heitäkin vielä kiinni pihamaalla tai tuulikaapissa.

Jo aiemmin Piispasen kaupoissa on noudatettu käytäntöä, jonka mukaan kiinnijääneille näpistelijöille ei jatkossa myydä. Eikä myydä lähipiirilleenkään, mikäli näyttää että juoksupoika on lähetetty asialle.

Kimmo Piispanen toivoo, että myös muut kauppiaat ottavat jämerämmät keinot käyttöönsä.

–Kyse on myös asiakkaiden turvallisuudesta.