Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Ajolupamuutokselle oli selkeä tarve

Suurin hyöty uudistuksessa lienee se, että opetusluvalla ajoharjoittelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana.

Kahdeksan kuukautta voimassa ollut ajolupia koskeva lakimuutos on osoittautunut jopa yllättävän suosituksi, vaikka ennakoitavissa olikin, että opetuslupien määrä tulee lisääntymään. Raahessa loppuvuoden opetuslupien määrä oli viime vuonna kolminkertainen vuoden ensimmäiseen puolikkaaseen verrattuna.

Heti syksyn aikana huomattiin valtakunnallisesti, että opetuslupalaiset läpäisivät uudistuksen jälkeen ajokokeen ensimmäisellä kerralla paremmin kuin autokoululaiset. Aikaisemmin tilanne oli päinvastainen.

Kokemukset uudistuksesta ovat hyviä ja asiakasystävällisiä. Opetusluvan saa helposti ja kohtuullisen edullisesti, kun opettajan ei tarvitse käydä teoriakokeessa eikä apukuskin jarrupoljinta tarvitse enää katsastaa. Trafin luvat opetusta varten irtoavat muutamalla kympillä.

Suurin hyöty uudistuksessa lienee se, että opetusluvalla ajoharjoittelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana, jolloin ajokilometrejä tulee väkisinkin moninkertainen määrä autokoulussa ajettaviin pakollisiin oppitunteihin verrattuna. Kun ajo-opetus liitetään muutenkin välttämättömiin ajoihin, kuten kauppareissuihin tai koulumatkoihin, on se myös ekologisempaa kuin ajella pelkästä ajamisen ilosta.

Asiakkaita riittää silti autokouluihinkin, sillä jokaisella isällä tai äidillä ei ole mahdollisuutta tai halujakaan ryhtyä jälkikasvunsa ajo-opettajaksi. Autokoulussa saa epäilemättä ammattilaisen näkökulman ajamiseen. Se ajo-opetuslupalaisillekin on tarjolla pakollisen riskientunnistamiskoulutuksen aikana.