Mainos: Lataa Raahen Seutu -so­vel­lus ja lue uu­tis­vir­taa pu­he­li­mes­sa tai tab­le­tis­sa - ohjeet tästä

Palvele itseäsi ja maksa siitä

-

Kuka enää nykypäivänä palvelua haluaa?

Nykyajan trendin mukaan kaikki tehdään itse, koska avun pyytäminen on heikkoutta. On täysin hyväksyttyä, että kahvilassa jonotat vartin, täytät kuppisi, maksat ylihinnan ja kannat tarjottimen pöytään itse.

Ketään ei kiinnosta, saatko rahoillesi vastinetta. Tänä päivänä tärkeintä on kuluttaa ja näyttää se muille. Laitat viimeisen vitosesi cappuccinoon ja otat siitä kuvan Instagramiin. Alle kirjoitat #elämäonmahtavaa.

Kuvasta ei käy ilmi, että kahvisi oli haaleaa, jouduit odottamaan sitä kaksikymmentä minuuttia ja lähtiessäsi siivosit jälkesi itse.

Olet tyytyväinen, koska näin toimii nykyaikainen, suomalainen kuluttaja. Mitä ei ole, sitä ei osaa kaivata. Kukaan ei enää muista, millaista oli saada nopeaa, oikeasti hyvää palvelua ja hintansa arvoista kahvia.

Voi sitä kamaluutta, kun joudut ravintolaan ulkomailla!

Tarjoilija seisoo vieressäsi, kun kerrot hänelle mitä haluat. Et ehdi kuin vilkaista kännykkääsi, kun eteesi jo lasketaan höyryävän kuuma kahvi ja leivos. Nostat kättäsi ja pöytään ilmestyy vesilasi. Laskun maksat istualtasi ja jätät sotkusi toisten siivottavaksi.

Missä tasa-arvo? Miten käy ihmisarvollesi, kun annat toisten tehdä työt puolestasi?

Viikon lomareissulla totut olemaan palveltavana. Sinä olet maksaja ja haluat rahoillesi vastinetta. Ulkona syömisen tarkoitus on laittaa muut tekemään työt puolestasi. Sinä olet keskipiste ja työntekijöiden epäsuora palkanmaksaja.

Palatessasi Suomeen päätät muuttua vaativaksi asiakkaaksi. Tajuat olleesi osa sitä hiljaista joukkoa, joka ei ole laittanut hanttiin palvelujen kadotessa pikku hiljaa. Haluat taistella oikeuksiesi puolesta.

Menet kaupungin uuteen, trendikkääseen ravintolaan. Annat tilauksesi ja odotat. Ja odotat. Ja odotat. Kolmen vartin kuluttua kysyt tarjoilijalta tilaustasi. Odotat pahoittelua ja ruuan ilmestymistä pöytääsi saman tien.

Tarjoilija yllättää sinut vastahyökkäyksellä, että ravintolassa on muitakin ja olet odottanut vain puoli tuntia. Hän tarjoilijana tietää, miten asiat ravintoloissa toimivat. Asiakkaan on turha hyppiä silmille.

Pöydässä oleva palautelomake taitaa olla vain hämäystä. Asiakkaan mielipide ei kiinnosta ennen kuin on liian myöhäistä.