Pelit ke­hit­tä­vät ja ovat hyväksi

Keskiviikkona Nuorisokahvila Cupissa järjestetyn CS:GO-turnauksen suosio yllätti järjestäjät. Tapahtuma oli Pattasten koulun oppilaskunnan ideoima.

Seitsemän aikaan pelattiin turnauksen finaalia. Aluksi pelaajia oli viisikymmentä. Katsojat antoivat pelaajille keskittymisrauhan.
Seitsemän aikaan pelattiin turnauksen finaalia. Aluksi pelaajia oli viisikymmentä. Katsojat antoivat pelaajille keskittymisrauhan.
Kuva: Mikko Määttä

Pelaamiseen liittyy paljon ennakkoluuloja, joita Tommi Ranta-Eskola oululaisesta Hercules Esportsilta haluaa hälventää.

Erityisen tärkeänä hän pitää sitä, ettei pelaamista syytettäisi puutteellisista elämänhallintataidoista. Kaksi muuta tärkeää viestiä vanhemmille ovat, että pelaaminen on hauskaa ja mukavaa ajanvietettä kaverien kanssa ja että pelatessa oppii taitoja, joista on hyötyä arkielämässä.

Nykyisin pelejä pelataan yhä enemmän netin välityksellä onlinessa ja joukkuepelaaminen on korostunut. Ranta-Eskola kannustaa vanhempia ja nuoria keskustelemaan pelaamisen luonteesta, jotta ristiriidoilta vältyttäisiin.

Monessa perheessä käydään äänekästä keskustelua siinä vaiheessa, kun kaikkien pitäisi asettua yhdessä ruokapöytään, mutta pelaaja istuu luurit päässä. Vanhempi käskee ja nuori ei tule. Kun tätä toistetaan tarpeeksi monta kertaa kaikilla on hermot kireällä.

Ranta-Eskola sanoo, että ymmärrystä pelaamisesta voisi lisätä molemmin puolin. Nuori voi kertoa vanhemmilleen, kauanko erä suunnilleen kestää. Kun pelataan joukkueena, pelistä ei voi irtaantua kesken erän, sillä se voi aiheuttaa pahimmillaan tippumisen joukkueesta tai pelin sisäisen pelikiellon eli bannit.

Eihän kukaan kesken jalkapallopelinkään lähde syömään, vaan silloinkin odotetaan ensin pelin päättymistä, Ranta-Eskola havainnollistaa.

Nuori voi puolestaan pelata vastuullisesti ja osoittaa, että on vanhempien luottamuksen arvoinen.

– Pitäisi olla yhteisymmärrystä siitä, mitä hyviä puolia pelaamisesta on.

Pelaaminen kehittää muun muassa loogista ajattelua, mekaanista taitoa, englannin kielen taitoa sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Keskiviikkona Ranta-Eskola oli puhumassa nuorten parissa työtä tekeville e-sportsista ilmiönä, harrastuksena ja ammattina.

Iltapäivällä neljältä Cupissa alkoi turnaus, jossa pelattiin CS:GO-peliä. Tapahtuma toi paikalle paljon nuoria, joita ei muuten Cupissa näy.

Ranta-Eskola ja Niko Leskelä kulkevat Hercules Esportsin ja Kaleva Median yhteistyönä lanseeratulla PeliPakulla järjestämässä pelitapahtumia siellä sun täällä. Cupin tapahtuman osallistujamäärä oli yllätys heille molemmille. Ilmoittautuneita pelaajia oli 50. Ilmoittautumiseen oli jono.

Peli-ilta toi esiin monia pelaamisen myönteisiä puolia: kokeneemmat pelaajat auttoivat kokemattomampia ja monituntinen turnaus sujui rauhallisesti ja järjestyksessä.

Keskiviikon tapahtuma lähti täysin Pattasten koulun oppilaskunnan aloitteesta. Viime lukuvuonna oppilaskunnan puheenjohtajana ollut Reetta Salmela kertoo oppilaiden miettineen, mikä olisi sellainen taksvärkkikeräyksen rahojen lahjoituskohde, joka olisi paikallinen ja hyödyttäisi raahelaisia nuoria.

Oppilaat halusivat järjestää tilaisuuden, jossa paneuduttaisiin pelaamiseen monipuolisesti ja käsiteltäisiin muun muassa siitä, kuinka pelaaminen näkyy nuorten arjessa.

Raahen nuorisotoimi innostui asiasta, ja raamit lyötiin lukkoon keväällä. Taksvärkkirahoja käytettiin tuhat euroa ja kaupunki tuli vastaan toisella tuhannella eurolla.

Aiheen käsittely jatkuu vielä viikolla 42, jolloin kouluille on tulossa muun muassa luentoja aiheesta.

KOMMENTTI

Setä on ihan pihalla

Pitkiin aikoihin en ole ollut juttukeikalla, jonka aikana tuntee kurkistavansa täysin outoon maailmaan. Onneksi Hercules esportsin Tommi Ranta-Eskola jaksoi selittää perusteellisesti pelien maailmaa.

Kun oma pelaamiseni päättyi Atari ST:hen ja Atari Lynxiin, nykyiset joukkueittain ja verkon yli pelattavat pelit ovat hyvin vieraita. Tai keskiviikkoon saakka luulin tietäväni niistä jotain.

Pelaaminen ei ole enää kahdeksansuuntaisen joystickin nitkuttamista, vaan myös mahdollinen ura. Kun pelaaminen muuttuu tavoitteelliseksi, tarvitaan valmennusta, managereita ja sponsoreita eli koko sitä pakettia, mitä kaikessa muussakin urheilussa.

Ranta-Eskola kertoi, että valmennuksen alussa keskitytään muun muassa hyvän ruokavalion ja riittävän unen merkitykseen.

Valmennuksessa painotetaan myös itsehillinnän merkitystä. Voitto tuntuu hyvältä, mutta karvaat tappiot muistetaan vielä paremmin. Häviöiden jälkeen on hyvä hillitä itsensä. Se ei ole vuosikymmenissä muuttunut miksikään.

Se taas, miten peleissä voidaan tulevaisuudessa yhdistää oikeaa ja pelimaailmaa, on jo scifiä.