Po­lii­sin yl­lä­tys­rat­sia: Joka neljäs mo­poi­li­ja sai huo­mau­tuk­sen

Poliisin tekemä yllätysratsia Pattasten koululle paljasti puutteita joka neljännessä mopossa.

Ylikonstaapeli Harri Hiitola oli yksi monista poliiseista, jotka tarkastivat mopojen kuntoa Pattasten koululla. Hän toivoo, että vanhemmat seuraisivat, millaisella mopolla lapset ajavat. Poliisi koeajoi kaikki koulun 40 mopoa. Mopoissa havaitut viat liittyivät yleensä renkaisiin, iskunvaimentimiin, laakereihin ja valoihin. Kohtalotoverit Jani Kyröläinen, Leevi Ruutikainen, Jasper Lehtelä, Jani Knuutinen, Julius Rantanen, Niko Kyröläinen, Tuure Uusitalo ja Niina Pyhtilä jännittivät sivusta ratsian tulosta. Testiajon jälkeen poliisi kävi kuljettajan kanssa keskustelun siitä, mitä moposta oli saatu selville.
Ylikonstaapeli Harri Hiitola oli yksi monista poliiseista, jotka tarkastivat mopojen kuntoa Pattasten koululla. Hän toivoo, että vanhemmat seuraisivat, millaisella mopolla lapset ajavat.
Ylikonstaapeli Harri Hiitola oli yksi monista poliiseista, jotka tarkastivat mopojen kuntoa Pattasten koululla. Hän toivoo, että vanhemmat seuraisivat, millaisella mopolla lapset ajavat.

Mopolla kouluun tulleiden Pattasten koulun oppilaiden torstaipäivän ohjelma muuttui jännittäväksi poliisin saavuttua syynäämään kaikki koululla olleet mopot. Paikalla vilisi runsaasti poliiseja, sillä operaatioon osallistui Raahen aseman partioiden lisäksi Oulun poliisin liikenneryhmä.

–Tämä on turvallisin tapa tehdä ratsia. Tahtoo olla, että jos lennosta pysäytetään, ne lähtevät karkuun. Poliisi ei mielellään aja nuorta takaa. Se aiheuttaa lisää vaaratilanteita, kertoi ylikonstaapeli Harri Hiitola Oulun poliisilaitokselta.

Ratsiassa tarkastettiin noin 40 mopoa. Sakkoja kirjoitettiin kuudelle mopoilijalle. Huomautuksia annettiin kymmenelle.

Yksi mopoista määrättiin ajokieltoon, sillä mopon rakennetta oli muutettu niin, että se luokiteltiin kevytmoottoripyöräksi.

–Kuljettaja syyllistyi kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta, koska kuljettajalla olisi pitänyt olla vähintään A1-luokan ajo-oikeus. Kolmelle kirjoitettiin valvontailmoitus, eli moposta irrotettiin rekisterikilpi, kertoo Hiitola.

Hiitolan mukaan kevytmoottoripyörällä ajosta voi tulla iso lasku, koska kevarin verotus ja vakuutusmaksu ovat mopoa suuremmat. Loppulasku saattaa nousta satoihin euroihin.

Ratsiassa kiinnitettiin huomioita muun muassa mopojen jarruihin ja valoihin. Eniten havaittiin vikoja renkaissa, iskunvaimentimissa, laakereissa ja valoissa.

–Valottomalla mopolla ajaminen on erittäin vaarallista, muistuttaa Harri Hiitola.

Poliisi tekee yllätysratsioita, koska niiden toivotaan saavan nuoret ja heidän vanhempansa huolehtimaan siitä, että kulkupeli on säännösten mukainen.

Ratsiat suunnataan etenkin sellaisille seuduille, mistä on saatu yleisöltä palautetta mopoilijoiden aiheuttamasta häiriöstä. Pattasissa löytyi useita hyvin pahaäänisiä mopoja, joiden pakoputkisto ei ole kunnossa. Mopoilijoiden pitäisi ottaa huomioon, että öinen päristely rassaa tien varren asukkaita.

–Ajetaan hiljaa ja jätetään kaikki ylimääräinen pois, neuvoo Hiitola.

Poliisien ahertaessa mopokentällä mopojen omistajat seurasivat tapahtumia sivusta.

Jasper Lehtelä tunnusti, että häntä nyppi poliisin järjestämä moporatsia.

–Onhan ne vähän p***:stä. Vievät kortin ja kilvet, paheksui poika, jolta poliisi oli vienyt ne kaksi kuukautta sitten samaisella pihalla.

Hänen mukaansa maksettavaa kertyi hänelle 250 euroa.

–Ei minulla sellaisia rahoja ole; isä maksaa, hän sanoi.

–Pieni huolenaihe tässä on, kertoi tammikuussa mopokortin saanut 15-vuotias Leevi Ruutikainen.

Niina Pyhtilä katseli operaatiota levollisin mielin.

–Ei siinä mitään vikaa ole, kertoi heinäkuussa vaihdemopolla ajamaan alkanut tyttö.