Py­hä­joen Iso­sil­lan re­mont­ti val­mis­tuu syk­syl­lä

Pyhäjoen museosillan mittava remontti valmistuu lokakuussa. Siihen asti liikenne on ohjattu Kasitien kautta.
Pyhäjoen museosillan mittava remontti valmistuu lokakuussa. Siihen asti liikenne on ohjattu Kasitien kautta.
Kuva: Vesa Joensuu

Kielosaaren kupeessa olevan Pyhäjoen Etelänkylän Isosillan peruskorjauksen viimeinen etappi on käynnistynyt talvitauon jälkeen.

Marraskuun ja toukokuun välisen ajan silta oli avattu kevyttä liikennettä varten. Remontin vuoksi silta suljettiin kaikelta liikenteeltä viikko sitten sunnuntaina.

Viime vuonna alkaneessa korjauksessa parannetaan sillan kantavuutta, vaihdetaan huonokuntoisia puuosia sekä uusitaan kansilankutus, kaiteet ja valaistus.

Vuonna 2018 sillasta korjattiin puolet. Tämän suven aikana sillasta korjataan Pyhäjoen taajaman puoleinen osuus.

– Vanha kansirakenne puretaan, liitoskohdat tarkistetaan ja lahot kohdat korjataan, projektipäällikkö Pirkko Ylitalo ely-keskuksesta kertoo.

Remontissa käytetään mahdollisimman paljon vanhoja puuosia.

Jos jostain kohdasta joudutaan poistamaan vanhaa ja tervettä puuta, sitä käytetään mahdollisuuksien mukaan toisaalla.

– Kun se on museosilta, pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon vanhaa.

Työ on käsityötä, sillä sillan rakenne on sellainen, että sillä ei pysty koneita käyttämään. Puuosat ovat kiinni toisissaan pulteilla.

Museosillan remontti maksaa noin 700 000 euroa. Rahoitus siihen on saatu ely-keskukselta.

Silta on kaivannut remonttia kauan. Vuonna 2013 sillalle tehtiin hätäkorjaus, jotta se pystyttiin pitämään liikennöitävänä.

Hätäkorjauksessa vaihdettiin sillan alta 18 tukiansaspuuta.

Silta sijaitsee koskien keskellä. Se on 77 metriä pitkä, ja joki virtaa sen alitse neljästä aukosta.

FAKTA

Isosilta

Suomen vanhin liikennöity tukiansassilta.

Valmistunut alun perin vuonna 1837.

Sijaitsee Pyhäjoen eteläisen suuhaaran koskimaisemassa.

Pituus on 77 metriä.

Neliaukkoinen.

Otettu museosillaksi vuonna 1982.

Siltaremontin urakoitsijana on YIT Suomi Oy.