Pääkirjoitus
Tilaajille

Tuskin näkyvää vai­ku­tus­ta

Rahaa se on seitsemän senttiäkin, ja bensatankillisen hinnalla saa jo monenlaista.

Elokuun ensimmäisenä päivänä voimaan tuleva polttoaineveron korotus nostaa bensiinin ja dieselin litrahintoja lähes seitsemällä sentillä. Liikennevirasto julkaisi muutama vuosi sitten tutkimuksen, jonka mukaan suomalainen keskivertoautoilija ajaa vuodessa 14 400 kilometriä. Tällaiselle autoilijalle polttoaineveron korotuksen on laskettu merkitsevän rahassa kutakuinkin yhden bensatankillisen hinnan verran lisäkustannusta vuodessa. Tuplasti eli 30 000 kilometriä vuodessa ajavan polttoainekustannukset lisääntyvät korotuksen myötä jo noin 150 eurolla vuodessa.

Polttoaineveron nostamisella halutaan paitsi hillitä liikennesuoritteen kasvua, myös ohjata autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja. Rahaa se on seitsemän senttiäkin, ja bensatankillisen hinnalla saa jo monenlaista. Silti on vaikea uskoa, että nyt toteutettu korotus saa ihmiset sankoin joukoin vaihtamaan yksityisautot julkisiin kulkuneuvoihin tai suin päin vaihtamaan nykyiset ajopelinsä vähemmän kuluttaviin. Traficomin tutkimuksen mukaan yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta polttoaineen litrahinnan noustessa vähintään 2,26 euroon.