Mainos: Tutustu Raahen Seutu Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Ää­nes­tä­jä kaipaa tukea ää­nes­tys­pää­tök­sel­leen

Ihminen poliitikon julkisivun takana kiinnostaa. Siksi viihdeohjelmiin sijoitetut ehdokkaat vetävät katsojia.

Äänen antaminen tulevissa presidentinvaaleissa vaikuttaa kiinnostavan suomalaisia selvästi enemmän kuin viime kevään eduskuntavaaleissa. Presidentinvaaleissa aivan varmasti äänestämään aikovia on nyt 81 prosenttia, kun ennen eduskuntavaaleja aivan varmoja oli 71 prosenttia. Lisäksi on heitä, jotka aikovat äänestää melko varmasti,  selviää Iro Research Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä Presidentinvaalit 2024 -tutkimuksesta.

Äänensä kohdetta puntaroivat kansalaiset kaipaavat tukea päätökselleen. Sitä saadaan ajankohtaisohjelmista ja vaaliväittelyistä, mutta tiukan poliittisen agendan lisäksi ehdokkaiden esiintyminen epävirallisissa kehyksissä kiinnostaa äänestäjää, joka haluaa nähdä, kuka ehdokkaista tuntuu omimmalta. Silloin kaivataan viihdettä ja taustoittavia henkilöjuttuja.

Tähän saumaan iski viime lauantaina lähetetty Ylen Elämäni Biisi -ohjelma, johon viisi presidenttiehdokasta oli valinnut oman suosikkikappaleensa. Mika Aaltolan,  Pekka Haaviston, Jussi Halla-ahon, Olli Rehnin ja Alexander Stubbin musiikkimaku ja kappaleisiin liittyvät tarinat kiinnostivat 1,5 miljoonaa televisionkatsojaa.

Lue digiä _1 kk 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.