Tilaajille

Kun halu ajaa tulee, on hienoa, että moot­to­ri­pyö­rä on kä­te­väs­ti saa­ta­vil­la

Kun haastattelu oli ohi Tapani ja Anne Vuokila lähtivät tien päälle.
Kun haastattelu oli ohi Tapani ja Anne Vuokila lähtivät tien päälle.
Kuva: Mikko Määttä

Se on määrittelykysymys, onko Tapani Vuokilalla menossa nyt kolmas vai toinen moottoripyöräilykesä. Se oli nimittäin syksyä 2018, kun hän osti Raahesta moottoripyörän.

Joitain kertoja hän ehti sillä sinä syksynä vielä ajamaankin, mutta ensimmäinen kokonainen kesä oli vasta seuraavana vuonna.

– Tuollainen pikkupyörä eka pyöräksi. Yamaha Dragstar 1100.

Ja edellinenhän oli vitsi, joka piti selittää toimittajalle. Pyörä ei ole pieni eikä kevyt. Massaa vuosimallia 1999 olevalla pyörällä on 300 kiloa.

Aivan heräteostoksesta ei ollut kyse.

– Onhan se aina ollut sillä lailla mielessä.

Nyt vanhemmalla iällä sopiva pyörä sattui kohdalle, joten siitä ei voinut kieltäytyä.

Tapani kertoo omaavansa perusmopomenneisyyden, eli nuoruudessa on tullut pärtsättyä mopolla, mutta moottoripyörää hänellä ei ole aikaisemmin ollut.

Anne Vuokilalla on takanaan pidempi historia moottoripyöräilyssä. 1980-luvulla hänellä ehti olla kaikkiaan viisi moottoripyörää.

Aktiivisen 80-luvun jälkeen moottoripyöräilyssä oli pitkä tauko, kunnes viime keväänä Oulusta löytyi sopiva pyörä, vuosimallia 1998 oleva Honda CBR 600.

– Pikkuäkänen, Anne luonnehtii ajopeliään.

Molemmat painottavat, että moottoripyörällä ajaessa täytyy olla tosi tarkkana.

– Pitää olla koko ajan tosi hereillä, Tapani sanoo.

– Pitää olla kuin laserkatse, Anne täydentää.

Täytyy ennakoida ja tunnistaa mahdolliset vaaranpaikat.

Se ei aina riitä, että on itse tarkkaavainen liikenteessä, sillä voi olla, että joku toinen ei olekaan. Viimeksi tällä viikolla uutisoitiin moottoripyöräilijästä, joka menehtyi, kun autoilija ajoi hänen peräänsä liikennevaloissa.

Tänä kesänä Anne oli ajamassa Vihantiin, kun sivutieltä hänen eteensä kääntyi traktori. Hän vältti yhteentörmäyksen väistämällä vastaantulevien kaistalle.

– Onneksi ketään ei tullut vastaan.

Kauan ei ole siitäkään, kun Siikajoella päin Tapanin eteen ajoi auto sivutieltä.

– Vaistomaisesti hiljensin, hän kertoo.

1980-luvulla Anne ajoi moottoripyörällä pitkiä matkoja ympäri Eurooppaa, mutta nyt ajot ovat keskittyneet Raaheen ja lähialueille.

Missään moottoripyöräilijöiden kokoontumisissakaan he eivät ole käyneet. Meneillään oleva korona-aikakin on vähentänyt kulkemishaluja.

– Ensi kesänä voisi miettiä, jos kävisi jossain, Anne tuumii.

Kummankaan pyörät eivät ole uusia, mutta aikaisemmat omistajat ovat pitäneet niitä hyvin.

Tarkoitus ei ole ollutkaan hankkia arvokkaita pyöriä, sillä tärkeintä on päästä ajamaan, kun sellainen hetki tulee.

Moottoripyörällä ajamisen viehätystä heidän täytyy miettiä hetken aikaa. Moottoripyörällä nyt vain on mukava päästellä.

– On siinä oma viehätyksensä eri lailla kuin autolla ajaessa, Anne sanoo.

Kun molemmat ovat pukeneet ajovaatteet päälle lehtikuvausta varten, haastattelun jälkeen on sama lähteä vähäksi aikaa ajamaan moottoripyörillä.

FAKTA

Turvallisen moottori-pyöräilyn olennaiset

Nopeuden sovittaminen tie- ja liikenneolosuhteisiin

Vuorovaikutus muun liikenteen kanssa

Oikeat ajovarusteet

Harjoitellut pyörän hallintataidot.

Näkyvyys on tärkeä, sillä moottoripyörä on vaikea havaittava liikenteessä.

Lähde: Liikenneturva