Mainos: Tutustu Raahen Seutu Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Lap­pa­sis­sa luo­vi­taan le­vit­ti­mien ja jyrien jou­kos­sa

Lappasten työmaa on tällä erää ohi kuluvalla viikolla siirtyen Leipurinkeitaan risteykseen.  Asvaltinvedolla se jatkuu heinäkuun puolessa välissä, mikä merkitsee jälleen liikennejärjestelyjä ja rattiraivoa.
Lappasten työmaa on tällä erää ohi kuluvalla viikolla siirtyen Leipurinkeitaan risteykseen. Asvaltinvedolla se jatkuu heinäkuun puolessa välissä, mikä merkitsee jälleen liikennejärjestelyjä ja rattiraivoa.
Lappasten työmaa on tällä erää ohi kuluvalla viikolla siirtyen Leipurinkeitaan risteykseen. Asvaltinvedolla se jatkuu heinäkuun puolessa välissä, mikä merkitsee jälleen liikennejärjestelyjä ja rattiraivoa.

8-tien parannus jatkuu ja tietyöt Lappasten risteyksessä ovat alkaneet. Työmaa näyttää sivullisen ohikulkijan silmiin sekavalta, jopa vaaran paikalta.

Aamulla pitkiä pysähteleviä autojonoja niin Oulun kuin Raahenkin suunnasta, rattiärtymystä ja tiukkoja tilanteita. Oranssien keilojen ja intuition mukaan jyrien, jyrsijöiden, kauhakuormaajien ja kuorma-autojen välissä puikkelehtivia henkilöautoja ja rekkoja. Raahesta tulevat autot kurkottavat pitkälle ennen kuin näkyvyys 8-tielle pakettiautojen, levittäjän ja kuorma-autojen takaa on auki. Joukossa sukkuloivat keltaisiin puetut tietyömiehet vaarallisen näköisesti ajoneuvoletkojen välissä. Pyörällä kulkijoiden tien sulkee järeä jyrä, joka on parkeerattu jämäkästi keskelle pyörätietä.

Liikennemerkit näyttävät tietyötä ja nopeusrajoituksia, mutta liikenteenohjaajia ei paikalla näy.

8-tien urakasta osuutta Raahesta Liminkaan urakoivan Sundström Oy:n työnjohtaja Tomas Sundström paljastaa, ettei tieraivoa ole ainakaan vielä ollut näkyvissä. Tosin urakka alkoi vasta kuluneella viikolla. Vaaranpaikoistakaan ei ole raportoitu.

–Sujuvasti pääsi ohitse, viittaa Sundström takana kuuluvaan ambulanssin ujellukseen.

Turvallisuuskysymyksissä työmaalla toimitaan Sundströmin mukaan Liikenneviraston ohjeistuksella. Nyt meneillään ovat vasta tien pohjatyöt ja liikenteenjakajien tekeminen, joten käytettävissä on jopa neljä kaistaa. Mikäli käytettävissä on vain yksi toinen kaista, kuten usein asvaltoinnissa, käytettäisiin liikenteenohjaajia.

Tikkarityttöjä tai -poikia Sundström lupaa maisemiin jo ensi viikolla, jolloin työt Leipurinkeitaan risteyksessä alkavat. Tuolloin tehdään tunnistevaloja varten sahauksia, jolloin liikenteenohjaus on tarpeen.

Lappasten työmaa on tällä erää ohi kuluvalla viikolla siirtyen Leipurinkeitaan risteykseen. Asvaltinvedolla se jatkuu heinäkuun puolessa välissä, mikä merkitsee jälleen liikennejärjestelyjä ja rattiraivoa.