Joonas Donskoi: Seit­se­mäs ai­vo­tä­räh­dys pisti pään se­kai­sin

Mainos: Tilaa Raahen Seutu Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Lisää kais­to­ja ja rai­tei­ta tar­vi­taan

Uusien väylien rakentamista tärkeämpää on parantaa nykyisiä pääväyliä. Siitä saadaan suurin ja nopein hyöty.

Suomen maantie- ja raideverkosto on noussut jälleen puheenaiheeksi Suomi-radan linjausvaihtoehtojen ja elinkeinoelämän järjestöjen tilaaman väylävision vuoksi. Elinkeinoelämän järjestöt patistelevat rakentamaan Suomen pääradalle lisäraiteet Ouluun asti. Se vähentäisi rataverkon häiriöitä, jotka ovat ihan liian tavallisia nykyisin.

Vuosille 2025–2050 ajoittuva väylävisio huomioi myös kumipyöräliikenteen kaipaamat kohennukset. Se tarkoittaisi kaistojen lisäämistä nykyisille pääteille ja kunnossapidon parantamista. Nelikaistaiset tiet Helsingistä ulotettaisiin pohjoisessa aina Tornioon asti. Nelikaistatietä pääsisi Helsingistä myös Poriin ja Raumalle sekä Tampereelta Seinäjoen kautta Kokkolaan. Tätä ajatusta on helppo kannattaa, sillä se nopeuttaisi liikenteen sujumista ja vähentäisi onnettomuuksia.

Lue Digiä 3 kk _vain 11,90 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.