Mainos: Raahen Seudun joulutarjous: Raahen Seutu Digi + Lehti 2 kk vain 35 euroa, tilaa tästä!

Pyh­ti­län­kan­kaan­tie kokoaa asuin­alueen lii­ken­teen

Vanha Raahen ja Pattijoen raja-alue rakentuu vauhdikkaasti.

Pyhtilänringin keskelle on tulossa taideteos, johon on otettu vaikutteita Pattijoen vaakunasta. Paula Pihkanen sanoo, että Pyhtilän asemakaavassa on haluttu huomioida erityisesti kevyen liikenteen sujuvuus.
Pyhtilänringin keskelle on tulossa taideteos, johon on otettu vaikutteita Pattijoen vaakunasta.
Pyhtilänringin keskelle on tulossa taideteos, johon on otettu vaikutteita Pattijoen vaakunasta.

Tämän syksyn ja alkutalven aikana Pyhtilänkankaantielle on tehty kevyen liikenteen väylät ja kiertoliittymä.

Kaupungista päin tultaessa vasemmalle jää metsäinen alue, jonne on tulossa uusi asuinalue. Tämän Pyhtilänkaareksi nimetyn alueen katusuunnitelmat ovat parhaillaan nähtävillä.

Kuntatekniikan päällikkö Paula Pihkanen kertoo, että perjantaihin mennessä muistutuksia ei ole tullut vielä yhtään.

Rakennetun ympäristön lautakunnan on tarkoitus hyväksyä katusuunnitelma kokouksessaan 12. joulukuuta.

Alue rakennetaan palasissa. Ensi vuoden budjetissa ei ole varoja koko asuinalueen rakentamiseen.

Ensimmäisenä töihin pääsevät Raahen Veden työntekijät. Ensi vuoden huhti-toukokuussa alueella aloitetaan tietyöt.

Tontit hinnoitellaan keväällä, ja niiden pitäisi olla varattavissa kesän alussa. Ensimmäisten tonttien pitäisi olla luovutuskunnossa ensimmäinen elokuuta ensi vuonna.

Hevosenkengän muotoon rakennettavan alueen asemakaavassa on huomioitu hyvin kevyt liikenne.

–Sinne tulee aivan mainiot kevyen liikenteen väylät, Pihkanen sanoo.

Ylipäätään koko Pyhtilän alueella on runsaasti kevyen liikenteen väyliä. Ne on suunniteltu kaikille kokoojaväylille. Ainoastaan tonttiteille väyliä ei tule.

Kevyen liikenteen väylien lisäksi rakennetaan muun muassa suojatiesaarekkeita. Pyhtilänringille on tulossa kaksi korotettua liittymää sekä kaksi suojatiesaareketta.

–Rakentaminen on tehty meidän omalla konekalustolla ja suurin piirtein omalla väellä, Pihkanen kertoo.

Kaivurit ovat urakoitsijoiden. Urakoitsijat ovat tehneet myös päällystystyöt ja katukiveykset.

Pääyhteysväylien pitäisi olla valmiina heinäkuussa, jotta kaikki olisi valmiina elokuussa, kun koulunkäynti uudessa Antinkankaan monitoimitalossa alkaa.

Toisella puolella Pyhtilänkankaantiellä rakennetaan jo Kangaspyhtilän aluetta.

Lappastentien ja Pyhtilänkankaantien risteyksessä olevaan kiertoliittymään tulee Markku Häyhän suunnittelema metallista tehtävä teos, johon on otettu vaikutteita Pattijoen vanhasta vaakunasta.

Vilkas rakentaminen on tuonut alueelle myös liikenneongelmia. Pyhtilänkankaantieltä ei saa enää kääntyä oikealle Kangaspyhtilänkadulle, eli entiselle Pyhtiläntielle. Samalla on kielletty läpiajo Järventöläntielle. Näitä kieltoja ei ole kovin hyvin noudatettu.

Tästä syystä Kangaspyhtiläntielle on pystytetty puomi vahvistamaan läpiajokiellon vaikuttavuutta.

Alun perin kaupungin ei ollut tarkoitus panna tielle esteitä, mutta kaupungin työntekijät huomasivat, että kieltomerkistä huolimatta tiellä oli läpiajoa jatkuvasti.

Puomit pidetään paikoillaan muutaman viikon.

–Se on sitten poliisi, joka sakottaa virheajoista, Pihkanen sanoo.

Tietä ei haluta sulkea pysyvästi, koska se vaikeuttaisi alueella asuvien kulkemista.

Pihkanen huomauttaa, että Pyhtilän alueen rakentaminen häivyttää tehokkaasti Pattijoen ja Raahen vanhan rajan.

Alueen nimistö on uudistettu, mutta se on tehty vanhaa kunnioitten.