Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Raahen ra­ta­pi­ha muut­tuu: rai­tei­ta pu­re­taan ja vaih­tei­ta uu­si­taan

Raahen ratapihalla on hiljaista ja autiota. Se alkaa kuhista elämää toukokuussa, kun ratapihan raiteita aletaan purkaa ja vaihteita uudistaa.
Raahen ratapihalla on hiljaista ja autiota. Se alkaa kuhista elämää toukokuussa, kun ratapihan raiteita aletaan purkaa ja vaihteita uudistaa.

Raahen ratapihan turvalaitteita ja sähkörataa uusitaan ensi keväänä. Samalla ratapihan rakennetta muutetaan. Nykyisin läpiajettava ratapiha muuttuu suurelta osin joukoksi päättyviä pistoraiteita.

Työt toteuttaa Destia Rail Oy, joka on saanut Liikenneviraston ratarakennuskohteiden kilpailutuksissa useita urakoita viime aikoina.

Työpäällikkö Mika Tuokila Destialta kertoo, että Raahen ratatyöt alkavat vapun aikaan ja jatkuvat juhannukseen saakka. Hänen mukaansa työ suunnitellaan niin, ettei radalla työskentely vaikuta SSAB:n Raahen terästehtaan kuljetuksiin.

Valmistelevia töitä tehdään viikolla, mutta rataan ja vaihteisiin käydään käsiksi vain viikonloppuisin, jotta liikenteelle ei aiheudu haittoja. Pääasiallisesti työt tehdään lauantaisin, joka on raideliikenteen hiljaisin viikonpäivä.

–Raideliikenteeseen on järjestetty junaliikenne siten, että se mahdollistaa 14–15 tunnin yhtäjaksoisen työskentelyn raiteella, Tuokila kertoo.

Raahen ratapiha sijaitsee Raahen keskustassa Yritysperän kohdalla Ratakadun ja Myllykadun välissä. Se alkaa rauta- ja sisustuskauppojen takaa ja päättyy Raahen asemarakennuksen länsipuolelle.

Ratapihan raiteilla on hyvin vähän käyttöä. Henkilöliikenteen loputtua aikapäiviä sitten ratapihasta on tullut hylätyn näköinen, ja se on päässyt ränsistymään.

Ratapihalla sijaitsee nykyisin 10 raidetta. Niistä 6 on rinnakkain olevia lyhyitä sivuraiteita, joiden läpi juna voi ajaa ja jatkaa matkaa suoraan pääraiteelle, ja kaksi pitkää raidetta.

Muutostöiden jälkeen jäljelle jää 9 raidetta, sillä asemarakennukselle johtava sähköistämätön raide puretaan.

Raiteita puretaan yhteensä arviolta 500 metriä. Sen seurauksena ratapihan rakenne muuttuu niin, että rinnakkain olevista sivuraiteista tulee päättyviä pistoraiteita.

Junilla ja vetureilla pääsee sivuraiteille ensi kevään jälkeen vain SSAB:n suunnasta.

Ratapihan vaihteista 8 rautatievaihdetta puretaan kokonaan pois.

Yhden vaihteen puupölkky puretaan, ja sen tilalle tehdään betonipölkkyvaihde. Yhden vaihteen tilalle rakennetaan suora kisko. Vaihteiden muutostöiden jälkeen paikan ohi voi ajaa nopeammin.

Töihin osallistuu 10 miehen lisäksi muutamia kaivureita ja pyöräkuormaajia tukemiskoneineen sekä ajoneuvonostureineen.