
Raahen satama-altaan ruoppaus ja laajentaminen aloitetaan ensi vuonna, jotta ESL Shippingin kaksi uutta nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivaa alusta mahtuvat kulkemaan syvälaituriin sujuvasti ja turvallisesti kaikkina vuodenaikoina.
Satama-altaan perukka levenee 50 metristä 80 metriin, kertoo toimitusjohtaja Kaarlo Heikkinen.
–Tällä hetkellä syväsataman perukka käy nopeasti ahtaaksi.
Ruoppauksessa ja laajentamisessa maata tulee noin 25–30 tuhatta kuutiota. Sillä täytetään satamakenttää.
Hankkeeseen saadaan EU:n CEF-avustusta noin 150 000 euroa.
Ruoppaukselle on ollut lupa jo muutaman vuoden ajan.
Ensimmäinen aluksista, Viikki, Laskettiin vesille elokuun lopussa Kiinassa. Toisen, Haagaksi kastetun, aluksen rakennustyöt etenevät aikataulussa. Toinen alus kastettiin Haagaksi.
160 metriä pitkät alukset liikennöivät Itämerellä ja Pohjanmerellä. Laivoista ensimmäisenä Raaheen saapuu Viikki ensi keväänä.
Alukset kuljettavat muun muassa SSAB:n Raahen terästehtaan irtolasteja.
Alusten hankkiminen liittyy kansainväliseen Bothnia Bulk -hankkeeseen, jossa SSAB ja Raahen Satama Oy ovat mukana. Ruotsista hankkeessa ovat mukana Luulajan ja Öxelösundin satamat. Hankkeen tavoitteena on kehittää vähäpäästöistä ja energiatehokasta meriliikennöintiä.
Hanke on saanut EU:n CEF-rahaa.
LNG-alusten hiilidioksidipäästöt ovat vanhemman tekniikan aluksiin verrattuna vähäisiä.
Alukset tankataan satamiin tulevista LNG-rekoista. Raahea lähinnä sijaitseva LNG-teminaali on Torniossa.
Satamassa valmistaudutaan myös satama-altaan ja valtion meriväylän mahdolliseen syventämiseen. Ensi viikolla meriväylällä ja satama-altaassa alkavat pohjatutkimukset, joissa selvitetään pohjakallion taso.
Tällä hetkellä Raahen kulkusyvyys on 10 metriä. Tutkimuksissa selvitetään mahdollisuus syventää sitä 11 tai 12 metriin. Kustannusarviot tehdään molemmista mahdollisuuksista. Näiden arvioiden perusteella jatketaan selvittelyjä.
Jatko riippuu paljon siitä, missä tasossa kallio tulee vastaan.
Heikkinen sanoo, että satamassa voisi olla nykyistä syvempi väylä ehkä vuonna 2025.
Jos pakottava tarve syvemmälle väylälle tulee ja valtio lähtee hankkeeseen mukaan, syventäminen on mahdollista tehdä jo aiemmin, Heikkinen uskoo.
Satamaan on rakenteilla uusi 50 metriä leveä ja kaikkiaan 4 100 neliön suuruinen halli. Se tulee kahden vanhan hallin tilalle.
Edellisestä halli-investoinnista on jo jonkin aikaa. Vuonna 2012 valmistui konttihalli.
Odotuksia on asetettu myös Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen. Valmistautuminen näkyy uudessa hallissakin, joka saadaan tarvittaessa nopeasti muutettua lämpimäksi varastoksi.
–Odotan, että ydinvoimalan rakentamiseen liittyvä logistiikkasuunnitelma selviäisi. Kuinka paljon tulee kumipyörillä ja kuinka paljon meritse? Lapaluodossa on mahdollista ottaa vastaan venäläistä rautatieliikennettä.
Ydinvoimalatyömaaliikennettä odotellessa tuulivoimaliikenne on kasvanut viime vuodesta. Kun viime vuonna Raahen sataman kautta kulki 13 tuulivoimalaa, tänä vuonna voimaloita on jatkanut matkaansa Raahen satamasta jo 27. Raahesta voimaloita on viety esimerkiksi Kainuuseen.
Huhtikuun alussa uutena satamaoperaattorina aloitti Hooli Stevedoring Oy.
Uuden yhtiön tulo on Heikkisen mukaan aktivoinut sataman toimintaa. Ahtausliikkeen palveluksessa on 10–20 henkilöä. Kun tuulivoimalakuljetukset olivat vilkkaimmillaan, työntekijöitä oli hetkittäin yli 20.
–Näen tulevat vuodet positiivisina ja hyvinä, Heikkinen sanoo.