Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Ra­ta­lin­jaus­vaih­to­eh­dois­ta kart­ta­luon­nos – ra­ta­yh­teys olisi joko Otan­mäen ja Tuo­mi­ojan tai Lam­pin­saa­ren välillä

Siikajokilaakso

Pyhännän kunta on jo ilmaissut kantansa ja Siikajoen sekä Siikalatvan kunnanhallitukset linjaavat ensi viikolla, kuinka kunnissa suhtaudutaan Otanmäki–Tuomioja -ratahankkeen linjausvaihtoehtoihin.

Otanmäki Mine Oy valmistelee Bothnia Green Rail-hanketta, jossa selvitetään edellytyksiä rakentaa ratayhteys Otanmäestä Tuomiojalle tai Vihantiin.

Rata tehostaisi Otanmäen kaivoksen rauta- ja ilmeniittirikasteen kuljetuksia Raahen sataman kautta eri toimijoille Pohjoismaissa, Euroopassa ja globaaleilla markkinoilla.

Ratahankkeen esisuunnittelu tehdään yhteistyössä Sweco Finland Oy:n kanssa.

– Linjausvaihtoehtoja on periaatteessa kolme. Tutkaillaan Otanmäki–Pyhäntä–Pulkkila–Tuomioja ratavaihtoehtoa. Suorin olisi Otanmäki–Kestilä–Rantsila–Tuomioja -linja. Mutta tutkaillaan myös vaihtoehtoa, että rata johtaisi Lampinsaareen, kertoo Otanmäki Mine Oy:n toimitusjohtaja Jouko Jylänki.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Kaikki sisällöt verkossa ja sovelluksessa Näköislehdet ke ja pe sekä arkisto Kuvagalleriat ja videot Uutiset sähköpostiisi ke ja pe