Mainos: Tutustu Raahen Seutu Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Rea­li­tee­tit ra­joit­ta­vat säh­kö­au­toi­lua

Vaihtoehtoinen käyttövoima on kyllä kiinnostava mahdollisuus, mutta muutos ei tapahdu nopeasti.

Autoilijat saivat viime viikolla hallitukselta kaivattuja uutisia polttoaineen jakeluvelvoitteen pienentämisestä määräajaksi. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä osuutta, joka myytävästä polttoaineesta tulee olla uusiutuvaa eli ei-fossiilista. Uusiutuvat polttoaineet ovat fossiilisia kalliimpia, mikä nostaa polttoaineen hintaa. Jää kuitenkin nähtäväksi, missä määrin hallituksen päätös valuu bensapumppuihin asti. Laskennallisesti se voisi alentaa dieselin litrahintaa 12 sentillä.

Ympäristöministeri Emma Kari (vihr) kiirehti kertomaan, että päätös ei tarkoita ilmastotavoitteista tinkimistä, vaan pikemminkin kiihdyttämistä niin, että fossiilisista polttoaineista pyritään entistä ripeämmin eroon. Se tarkoittaisi merkittävää sähköautoilun lisääntymistä. Tai muuta uusiutuvaa käyttövoimaa.

Mielenkiintoinen liikahdus siihen suuntaan on Valmet Automotiven ilmoitus, jonka mukaan se aloittaa aurinkopaneeleilla varustettujen sähköautojen valmistuksen Uudessakaupungissa. Innovaatioille on tilausta, mutta pitää muistaa, että uuden kehittely vie aina aikaa.

Hallituksessakin on syytä ymmärtää, että sähköautoilu ei ole useimmille ihmisille pelkkä valintakysymys.

Lue digiä _1 kk 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.