Mainos: Vielä ehdit hyö­dyn­tää ke­sä­tar­jouk­sem­me, tilaa Raahen Seutu tästä!

Pääkirjoitus
Tilaajille

Rea­li­tee­tit ra­joit­ta­vat säh­kö­au­toi­lua

Vaihtoehtoinen käyttövoima on kyllä kiinnostava mahdollisuus, mutta muutos ei tapahdu nopeasti.

Autoilijat saivat viime viikolla hallitukselta kaivattuja uutisia polttoaineen jakeluvelvoitteen pienentämisestä määräajaksi. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä osuutta, joka myytävästä polttoaineesta tulee olla uusiutuvaa eli ei-fossiilista. Uusiutuvat polttoaineet ovat fossiilisia kalliimpia, mikä nostaa polttoaineen hintaa. Jää kuitenkin nähtäväksi, missä määrin hallituksen päätös valuu bensapumppuihin asti. Laskennallisesti se voisi alentaa dieselin litrahintaa 12 sentillä.

Ympäristöministeri Emma Kari (vihr) kiirehti kertomaan, että päätös ei tarkoita ilmastotavoitteista tinkimistä, vaan pikemminkin kiihdyttämistä niin, että fossiilisista polttoaineista pyritään entistä ripeämmin eroon. Se tarkoittaisi merkittävää sähköautoilun lisääntymistä. Tai muuta uusiutuvaa käyttövoimaa.