Kuluva talvi on ollut poikkeuksellisen hankala Suomen tieverkostolle. Teiden kunnossapitoon tarvitaan suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta, mutta aina sekään ei riitä, sillä talven olosuhteita ei voi riittävän tarkasti ennakoida.
Ilmastonmuutos näkyy jo nyt Suomen tieverkoston päällystettyjen teiden ongelmina. Ilmaston lämpenemisen seurauksena vettä kulkeutuu tierakenteisiin jopa sydäntalven aikana. Plus- ja miinusasteiden välillä edestakaisin sahaava lämpötila koettelee teitä tavanomaista enemmän, sillä jäätyessään vesi aiheuttaa tienpäällysteisiin reikiä ja halkeamia, jotka jokaisen jäätymisen ja sulamisen seurauksena rapautuvat aina hieman suuremmiksi.
Suurilla liikennemäärillä jo valmiiksi huono tienpinta kuluu ja antaa periksi, eivätkä väliaikaiset paikat tahdo pysyä paikoillaan.
Routavauriot käyvät myös autoilijoiden kukkarolle rengasrikkoina, kiveniskeminä tuulilaseissa ja muina korjauskuluna. Rahanmenetyksen ja harmituksen lisäksi kovin reikäinen ja huonokuntoinen tie on autoilijalle turvallisuusriski.