Tilaajille

Sakari ja Voitto ovat Ja­wa­mie­hiä: Näin saadaan nuoruus ta­kai­sin osa osalta

On ajokoiramiehiä ja pystykorvamiehiä, mutta Pattijoen Lappasista löytyy kaksi Jawamiestä – Sakari ja Voitto.

Sakari Männistön Jawa CZ vuodelta 1957 on vielä irtopalasina, mutta Sakari suunnittelee ajavansa sillä ensi juhannuksena. – Olen ostanut tämän aikoinaan toisen Jawan varaosiksi. Sakari Männistön ensimmäinen moottoripyörä, 350-kuutioinen Jawa. Myös Voitto osti tällaisen itselleen nuorena miehenä päästyään töihin. <p>Voitto Korpela on kunnostanut yli 30 moottoripyörää ajokuntoon, osan hyvinkin toivottoman näköisistä romuista. </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p><p>  </p> – Kysyin katsastajalta, onko minun pidettävä kirjaa vuotuisista ajopäivistäni, mutta hän sanoi, että ei tarvitse, kyllä naapurit pitävät, Voitto Korpela naurahtaa. Sakari Männistön moottoripyörä on ollut aikoinaan varsin arvokas. Vanhoissa moottoripyörissä on mukavia pieniä yksityiskohtia, kuten tämä bensaletkun hana. Museorekisterissä olevalla moottoripyörällä saa ajaa 30 päivää vuoden aikana.
Sakari Männistön Jawa CZ vuodelta 1957 on vielä irtopalasina, mutta Sakari suunnittelee ajavansa sillä ensi juhannuksena. – Olen ostanut tämän aikoinaan toisen Jawan varaosiksi.
Sakari Männistön Jawa CZ vuodelta 1957 on vielä irtopalasina, mutta Sakari suunnittelee ajavansa sillä ensi juhannuksena. – Olen ostanut tämän aikoinaan toisen Jawan varaosiksi.
Kuva: VESA JOENSUU

Tuntuu, että Voitto Korpelan pihassa pitää viettää suorastaan pieni hiljainen hetki.

Isäntä on työntänyt esiin neljä kahdella pyörällä kulkevaa jalokivennäistä: 125-kuutioinen Jawa vuosimallia 1955, 250-kuutioinen Jawa Perak vuodelta 1954, länsisaksalainen 250-kuutioinen DKW vuosimallia 1957 ja pappa-Tunturi eli Tunturi Maxi vuodelta 1974.