Tilaajille

Suo­ja­tie­hen kiinni vai monen metrin päähän – Tämä on oikea ajo-oh­je

Liikennevaloissa näkyy epävarmuutta miten kauas suojatiestä auto pitää pysäyttää.

Ollinkalliontieltä Kokkolantielle käännyttäessä tiessä on pysähtymisviiva, mutta Kummatista Huoltokatua tultaessa ei ole. Osa autoilijoista pysähtyy aivan suojatien reunaan, osa taas jättää reilun, osa vieläkin reilumman välin.
Ollinkalliontieltä Kokkolantielle käännyttäessä tiessä on pysähtymisviiva, mutta Kummatista Huoltokatua tultaessa ei ole.
Ollinkalliontieltä Kokkolantielle käännyttäessä tiessä on pysähtymisviiva, mutta Kummatista Huoltokatua tultaessa ei ole.
Kuva: Vesa Joensuu

Pysähtyminen Raahen valoristeyksissä on hyvin kirjavaa.

Osa autoilijoista jää odottamaan liikennevalon vaihtumista auton mittaisen matkan päähän suojatiestä, joku taas työntää autonsa keulaa melkein suojatien päälle.

Moni on ratin takana epävarma. Taaemmas jääneet alkavat hivuttautua kohti suojatietä, jos viereisellä kaistalle on ajettu suojatien reunaan asti.

Autokoulussa muinoin opetettiin, että kadun varteen pysäköitäessä, on lähimpään suojatiehen oltava vähintään viisi metriä matkaa. Onkohan mennyt suojatien eteen pysäköiminen ja pysähtyminen autoilijoilla sekaisin?

Liikenneopettaja Reima Impola Antin Autokoulusta on huomannut saman. Oikea pysähtymisohje kuuluu näin:

– Valojen vaihtumista pysähdytään odottamaan ennen pääopastinta joka on ennen risteystä. Välimatkaa ei ole sen tarkemmin määritelty, mutta reilusti ennen sitä kannattaa pysähtyä, että näkee suojatielle hyvin, Impola sanoo.

Pääopastin tarkoittaa oikealla puolella menosuunnassa olevaa ensimmäistä liikennevaloa tai kadun yläpuolella olevaa liikennevaloa. Sen ohittaminen on kiellettyä punaisen liikennevalon palaessa.

Joissakin risteyksissä on tiehen maalatut pysähtymisviivat, mutta enemmistössä ei.

Impola kannattaisi viivoja, koska siihen loppuisi arpominen oikeasta pysähtymisetäisyydestä.

– Selkeät viivat olisivat hyvät. Fellmannilla moni ajaa keulan suojatielle asti, mennään tosi pitkälle. Meille suomalaisille pitää yleensä olla tarkka sääntö, jolle ei ole vaihtoehtoja. Jos on vähänkään tulkinnanvaraa, tulkinnat ovat hyvin kirjavia, Impola naurahtaa.

Fellmannin valoristeyksessä valo-ohjaimet ovatkin suunnilleen suojatien kohdalla, joten pieni jalankulkijoita huojentava etäisyys olisi hyvä muistaa.

Pysähtymisviivojakin on, kuten Ollinkalliontieltä Kokkolantielle tultaessa, mutta ammattiopiston suunnasta Kokkolantielle tultaessa ei olekaan – eikä Kokkolantiellä.

– Kummatista päin tultaessa on risteyksen jälkeen koroke, jonne monet menevät odottamaan eli ajavat yli suojatien. Kun on mennyt sen yli ja on kääntymässä kaupunkiin päin, joutuu odottelemaan vastaantulijoita ja valo saattaa jo vaihtua.

Tunnistimet, joiden mukaan valo-ohjaus toimii, eivät välttämättä toimi jos auto jää liian kauas risteyksestä, joten liioitella ei tarvitse.

– Mopoilijoille olen sanonut, että kun hiljaiseen aikaan menette liikennevaloihin, saatte odotella vaikka kuinka kauan. Valo ei vaihdu koskaan jos ei muita tule. Valot eivät tunnista kevyttä mopoa.