Mainos: Tutustu Raahen Seutu Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Pääkirjoitus

Uusia miet­tei­tä häi­riöis­tä

Mitä jos ongelma pitäisikin paikantaa muualle kuin lapseen?

Häiriöt koulussa voivat johtua myös koulusta itsestään. Tämä haastava ja provosoivaltakin kuulostava näkökulma on nostettu keskusteluun uudessa suomalaisteoksessa. Siinä tarkastellaan häiriöitä koulussa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta.

Ennakkotiedon mukaan Häiriö-teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia. Toinen kirjan toimittajista on raahelaislähtöinen Tomi Kiilakoski, Nuorisotutkimusseura ry:n vastaava tutkija.

Kiilakosken mukaan häiriöiden taustalla voi olla yksilöllisiä tilanteita tai ryhmäsuhteita, mutta myös koulun itsensä toimintaa.