Mainos: Raahen Seutu Digi talvitarjouksena 5 kk nyt vain 38,70 €! Tilaa tästä

Alue­val­tuus­to pui syys­kau­ten­sa aluksi ta­lout­ta ja pal­ve­luis­sa il­me­ne­viä on­gel­mia – Hoi­toon­pää­sy koetaan turhan vai­keak­si

Oulu
Hoitoonpääsy ja yhteystietojen etsiminen koetaan usein turhan vaikeaksi. Ennen päivystykseen menoa hoidon tarvetta arvioidaan soittamalla päivystysapuun. Kuvituskuva OYSin yhteispäivystyksen ulko-ovelta.
Hoitoonpääsy ja yhteystietojen etsiminen koetaan usein turhan vaikeaksi. Ennen päivystykseen menoa hoidon tarvetta arvioidaan soittamalla päivystysapuun. Kuvituskuva OYSin yhteispäivystyksen ulko-ovelta.
Kuva: Toni Länkinen

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto keskusteli maanantaina hyvinvointialueen ensimmäisen puolivuotiskauden osavuotiskatsauksesta. Osavuotiskatsauksessa raportoitiin talousarvion 2023 ja sote-järjestämissuunnitelman toteutumisesta.

Ryhmäpuheenvuoroissa kiinnitettiin huomiota ostopalvelujen ylityksiin, henkilöstön saatavuuteen, hoitojonoihin ja ikäihmisten ahdinkoon. Esillä oli myös riittävien toimintaohjeiden ja lähipalvelujen puutteet, kun sairastuneita ikäihmisiä joudutaan kuljettamaan satoja kilometrejä seurantaan ja takaisin.

Kiitosta heltisi talouden talousarvion mukaisesta etenemisestä, digitaalisen sote-keskuksen toiminnan aloittamisesta Oulun eteläisellä ja järjestämissuunnitelman toimeenpanon toteuttamisesta.

Hoitoonpääsyn vaikeus puhuttaa

Aluevaltuutettujen huolenaiheet läikehtivät hyvinkin yksityiskohtaisista asiakkaiden palvelukokemuksista laajempiin henkilöstön saatavuutta, sijaisten palkkausta ja erikoissairaanhoidon jalkautumista tai  jonotilannetta koskeviin kysymyksiin.

Ongelmia syntyy, jos Pohteen verkkosivustot ja puhelinpalvelut eivät anna nopeaa ja yksiselitteistä vastausta hätääntyneille kansalaisille, jotka yrittävät saada selkoa sairaustapauksiin ja kiireellisen hoidon arviointiin. Kokoomuksen Pekka Simonen totesi ryhmäpuheessaan, että Pohteen nettisivuilla on paljon tietoa, mutta erityisesti yhteystietojen ja toimintaohjeiden pitäisi löytyä helposti.

Vihreiden Mika Flöjt kertoi kokouksen aikana saamastaan viestistä, jossa iiläinen asiakas oli viikonloppuna saanut silmäongelmiin takaisinsoiton vasta kahden ja puolen tunnin kuluttua. Saatu hoito oli lopulta hyvää, mutta asiakas koki hoitoonpääsyn turhan vaikeaksi.

OYS sairaala- ja ensihoidon palvelujen toimialuejohtaja Päivi Laurilan mukaan viikonloppuisin ennen päivystykseen lähtöä soitetaan hoidontarpeen arviointia varten numeroon 116117.

Päivystysapu on Terveystalon tuottama valtakunnallinen palvelu, jota tuotetaan alueellisesti. Ruuhkatilanteessa vastaus voi tulla kauempaakin.

Pääperiaate on, että jos puheluun ei vastata 30 sekunnissa on annettava ilmoitus takaisinsoitosta, jonka pitäisi tulla tunnissa.

Ympärivuorokautinen päivystys toimii Oulun seudun yhteispäivystyksessä, Kuusamon terveyskeskuksessa, Raahen sairaalassa ja Oulaskankaan yhteispäivystyksessä. Lisäksi digitaalinen sote-keskus palvelee iltaisin ja viikonloppuisin.

Laurilan mukaan päiväsaikaan otetaan yhteys omaan hyvinvointikeskukseen. Hätätapauksessa toimitaan, kuten tähänkin asti eli soitetaan numeroon 112.

Laurilan mukaan Pohteen nettisivujen ohjeistuksessa on päivityksen tarvetta.

Yksityiskohtaisia kysymyksiä

Muita huolenaiheita olivat muun muassa ruokapalvelun laskutus, jossa on viiveitä, apuvälinekeskuksen toiminta, kesäsulkujen alueellisen kohdentamisen taustat ja selviämisaseman toiminnan laajentaminen.

Huolta kannettiin myös siitä, kuka huolehtii asiakkaan maksukaton ylityksestä ja takaisinmaksusta. Maksukattoasioita luvattiin selvittää lähiaikoina muun muassa vanhusneuvostolle.

Aluevaltuutettujen kysymyksiin oli tällä kertaa varauduttu siten, että niitä oli pyydetty etukäteen, jotta viranhaltijat ehtivät perehtyä niihin. Aluevaltuuston puheenjohtaja Kai Pajalan (kesk.) mukaan seuraavan aluevaltuuston kokouksen yhteydessä aiotaan järjestää erillinen kyselytunti ennen varsinaisten päätösasioiden käsittelyä.

Pohteen alijäämä ei nähtävästi syvene

Pohteen alkuvuoden osavuotiskatsauksen mukaan talousarvion mukainen alijäämä pysynee aiemmin arvioidussa 60 miljoonassa eurossa.

Talousarvion toimintakatteessa on tammi-kesäkuussa noin 30 miljoonan euron ylitysuhka, mutta valtion rahoituksen arvioidaan kasvavan talousarvioon kirjatusta saman verran eli noin 30 miljoonaa euroa.

Alijäämän kattaminen lähivuosina mahdollistaa vain noin 1,3–1,4 prosentin vuosittaisen kustannuskasvun.

Tammi-kesäkuun katteen toteuma ylittää budjetoidun noin 7,4 miljoonalla eurolla, menoissa alitusta on noin 4,2 miljoonaa euroa.

Kustannus- ja ylityspaineita on erityisesti ikäihmisten palveluissa, perhe- ja sosiaalipalveluissa ja OYS psykiatriassa sekä vammaispalveluissa.

Palvelurakenteiden ja toimintamallien uudistamisessa on Pohteella kuitenkin edetty. Siihen liittyen liikkuvia sote-yksiköitä tullaan ottamaan käyttöön vuoden 2024 aikana. Sote-keskuspalveluiden käytössä olevia fyysisiä tiloja on tarkoitus vähentää.

Henkilöstön saatavuuden haasteet ovat jatkuneet koko alkuvuoden. Henkilöstöetuja on käytössä ja lähiaikoina toteutuu myös polkupyöräetu.

Aluevaltuusto merkitsi osavuotiskatsauksen tiedoksi.

Jälkihuollosta valtuustoaloite

Vasemmistoliiton, vihreiden ja SDP:n aluevaltuustoryhmät kristillisten Marja-Leena Kemppaisen kannattamana jättivät yhteisen aloitteen, jonka mukaan Pohteella lastenhuollon jälkihuollon ikäraja pidettäisiin nykyisessä 25 vuodessa sen sijaan, että se hallitusohjelman mukaisesti laskettaisiin 23 vuoteen.