Muis­tu­tus­teks­ti­vies­ti on vä­hen­tä­nyt käyt­tä­mät­tä jää­nei­tä vas­taan­ot­to­ai­ko­ja

Vuodessa poisjäänneistä tulee kuntayhtymälle kymmenien tuhansien eurojen tappiot.

Alle 15-vuotiaille ei lähetetä laskua peruuttamattomasta vastaanottoajasta. Maksun saa anteeksi myös, jos poisjäännille on pätevä syy, kuten sairastuminen.
Alle 15-vuotiaille ei lähetetä laskua peruuttamattomasta vastaanottoajasta. Maksun saa anteeksi myös, jos poisjäännille on pätevä syy, kuten sairastuminen.

Peruuttamattomista lääkärikäynneistä tulee Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymälle vuodessa 50 000–100 000 euron kulut.

Vuonna 2016 Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä laskutti peruuttamattomista käynneistä 54 300 euroa. Suurin osa, 30 600 euroa kertyi peruttamattomista hammashuollon käynneistä. Loput 23 700 euroa tulivat peruttamattomista lääkärin vastaanotto- ja poliklinikkakäynneistä.

Asiakkaalta perittävä peruuttamattoman lääkärikäynnin hinta on 51,40 euroa. Se ei riitä kattamaan kaikkia käyttämättä jääneitä kuluja.

Suun terveydenhuollossa ja terveyskeskuksen lääkärin vastaanotossa on otettu käyttöön muistutustekstiviesti. Se lähtee asiakkaalle päivää tai kahta ennen vastaanottoaikaa.

Lääkärin vastaanotossa muistutuksia on lähetetty toukokuusta lähtien. Kokemukset ovat olleet hyviä. Johtava lääkäri Matti Mäntymaa kertoo, että tekstiviestin saatuaan jotkut asiakkaat ovat soittaneet peruakseen ajan ja varanneet samalla uuden, sopivamman.

Muistutustekstiviestin käyttöä on tarkoitus laajentaa muun muassa poliklinikkavastaanotoille.

Suun terveydenhuollon tulosyksikön johtaja Ari Salo sanoo, että peruuttamatta jääneet vastaanottokäynnit ovat merkittävä ongelma edelleen.

Peruuttamatta jääneet vastaanottoajat ovat vieneet yhden hammaslääkärin työpanoksen. Kaikkiaan hammaslääkäreitä on 20.

Salo kehuu muistutustekstiviestipalvelua. Sen avulla poisjääntejä on saatu laskemaan. Vuonna 2015 poisjääntejä oli 2 500. Nyt kun muistutuspalvelu on otettu käyttöön, Salo arvioi tänä vuonna poisjääntien jäävän 1 500:een.

Vuosittain käyntejä on noin 40 000. Vuonna 2015 poisjääntejä oli kaikista käynneistä 6 prosenttia.

–Tavoitteena olisi, että pääsisimme 3 prosenttiin.

Mäntymaan mukaan terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa poisjäännit eivät ole suuri ongelma.

–Meillä on paljon käyntejä, joten siihen nähden se ei ole suuri ongelma, Mäntymaa sanoo.

Erikoissairaanhoidossa poisjäännit eivät ole suuri ongelma.

Mäntymaa sanoo, että kuntayhtymän taloudellista menetystä suurempi haitta on se, että asiakkaat eivät saa tarvitsemaansa hoitoa. Kun aika jää käyttämättä, tilalle ei saada kovinkaan helposti uutta asiakasta.

Hammashuollon puolella saman päivän aikana peruutetulle ajalle pystytään yleensä saamaan uusi asiakas.

Jos peruuttamattomia käyntejä ei enää olisi, se tietäisi samalla jonojen purkaantumista, Salo sanoo.