Raahen sataman pro­jek­ti­kul­je­tus­ten määrä ja La­pa­luo­don ton­ni­mää­rä kas­voi­vat

Raahen sataman viime vuosi oli vilkas. Lapaluodon sataman liikenne lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna.

Raahen satamassa oli viime vuonna muutosten vuosi, kun Hooli Stevedoring Oy aloitti ja pinta-alaltaan 4100 neliön suuruinen satamavarasto valmistui alueelle. Uuden varastorakennuksen myötä satama voi tarjota entistä parempia palvelujaan esimerkiksi lähialueen suurteollisuushankkeille.
Raahen satamassa oli viime vuonna muutosten vuosi, kun Hooli Stevedoring Oy aloitti ja pinta-alaltaan 4100 neliön suuruinen satamavarasto valmistui alueelle. Uuden varastorakennuksen myötä satama voi tarjota entistä parempia palvelujaan esimerkiksi lähialueen suurteollisuushankkeille.

Lapaluodon sataman viime vuosi näyttää tilastollisesti hyvältä. Lapaluodon sataman kokonaisliikenne lähes 50 prosenttia 159 000 tonnista 310 000 tonniin. Toimitusjohtaja Kaarlo Heikkinen kokee, että muutosten vuosi osoittautui hyväksi.

–Me saimme satamaan uuden satamaoperaattorin, Hooli Stevedoring Oy:n, joka vastaa lastinkäsittelystä ja lastauksesta. Sen myötä toiminta on aktivoitunut ja tulevaisuus näyttää ihan kivalle, Heikkinen myhäilee.

Viime vuonna Raahen satamaan tuotiin myös ennätysmäärä tuulivoimaloita. Niitä tuotiin 27. Raahesta voimaloita kuljetettiin muun muassa Kainuuseen. Projektikuljetukset olivatkin vahvassa kasvussa. Tänä vuonna tuulivoimaloita ei välttämättä Raahen satamassa enää nähdä. Heikkinen huomauttaa, että tilanne on sama kaikkialla, tuulivoimatukien muutos hillitsee tällä hetkellä voimaloiden rakentamista.

–Voi olla, ettei Suomeen tuoda tänä vuonna yhtään tuulivoimalaa. Me olemme kuitenkin nyt saaneet hyvää kokemusta muun muassa projektihallinnasta. Jos ajattelemme tulevaisuutta ja vaikka Fennovoiman hankkeen kuljetuksia, niin meillä on osaavaa porukkaa tekemään isojakin toimituksia.

Kaarlo Heikkinen odottaa Raahen sataman jatkavan kasvuaan myös tänä vuonna. Työtä sen eteen pitää kuitenkin tehdä. Satamien välisen kilpailun lisäksi muun muassa Seinäjoen ja Oulun välisen ratahankkeen valmistuminen kiristää kilpailua kuljetuksista, kun tavaraliikenteen tehokkuus rautatiellä paranee.

Oulussa ja Kokkolassa kilpailuasetelmia pyritään parantamaan muun muassa satamaväylien syventämisellä. Heikkinen toivoo, että Raahessakin satama-altaan syventäminen olisi jossain vaiheessa mahdollista.

–Raahen meriväylän ja satama-altaan syventämistä selvitetään yhdessä Liikenneviraston kanssa. Viime vuonna teimme pohjatutkimuksia, mutta kustannusarvio ja esiselvityksen tekeminen siirtyivät tälle vuodelle. Nämä hankkeet ovat pitkiä. Jos tarvetta ja kannattavuutta syventämiselle löytyy, niin syvempi väylä voisi olla meillä käytössä vuonna 2025, Heikkinen pohtii.

Juttua muokattu 18.1.2018 kello 15.40. Lisätty alkuun Lapaluodon satama ja korjattu tilastoja.

Fakta

Raahen sataman liikennetilastoja

Lapaluodon liikenne lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna liikenne oli noin 310 000 tonnia. Vuonna 2016 liikenne oli 159 000 tonnia.

Raahen sataman kautta tuotiin vuonna 2017 ennätykselliset 27 tuulivoimalaa.

Raahen sataman kokonaistavaraliikenne vuonna 2017 oli yhteensä 4,90 miljoonaa tonnia. Vuonna 2016 se oli yhteensä 5,12 miljoonaa tonnia. Vuotta aiemmin kokonaisliikenne oli 5,57 miljoonaa tonnia.

Tavaraliikenteessä tuonti oli yhteensä 3,99 milj. ja vienti yhteensä 0,90 milj. tonnia. Vuoteen 2016 verrattuna vienti kasvoi hieman ja tuonti laski.

Puutavaraa vietiin yhteensä noin 101 419 kuutiota.

Raahen sataman konttiliikenne kasvoi noin 12 prosenttia.

Satamassa kävi viime vuonna yhteensä 541 laivaa.