
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maanteiden päällystysmäärät jäävät tänä vuonna vähäisiksi kohonneiden kustannusten ja edellisvuosia pienemmän rahoituksen vuoksi. Tämänhetkisen arvion mukaan vuoden 2023 aikana päällystetään uudelleen 130–150 kilometriä maanteitä.
Viime vuosien aikana valtion tieverkon päällystysmäärät Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella ovat vaihdelleet 220–490 kilometrin välillä. Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tiedotteen mukaan tarkka päällystysmäärä selviää huhtikuun aikana kilpailutusten myötä.
Ely-keskus kertoo, että tämän vuoden päällystysmäärillä pyritään pitämään kunnossa vilkkainta tieverkkoa, mutta muulle verkolle tehtävät päällystykset jäävät hyvin vähäisiksi.
– Vähäinen päällystysmäärä lisää paikkauksien tarvetta. Tänä vuonna teemme paljon erityyppisiä koneellisia paikkauksia yhä laajemmalla osalla tieverkkoa. Tällä tavoin pyrimme pitämään maanteitä liikennettä tyydyttävässä kunnossa vähäisistä päällystysmääristä huolimatta, ely-keskus kertoo tiedotteessaan.
Tämän vuoden arvioitu päällystysmäärä on pienin määrä 2000-luvulla. Vuoden 2022 aikana maakunnissa päällystettiin yhteensä 240 kilometriä maanteitä ja tehtiin erilaisia paikkauksia, kuivatuksen parantamisia ja tiemerkintöjä ylläpitoa. Päällystettyjä maanteitä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa on yhteensä noin 8300 kilometriä.
Ely-keskuksen mukaan korjausvelka tiestöllä tulee kasvamaan tänä vuonna lukuun ottamatta kaikista vilkkainta verkkoa. Huonokuntoisten teiden määrä tulee siis lisääntymään. Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella vaadittaisiin vuosittain 400–500 kilometrin päällystysmääriä, jotta tieverkon nykykuntoa pystyttäisiin ylläpitämään ja korjausvelka ei kasvaisi.
Päällystystyöt käynnistyvät alueella toukokuun loppupuolella. Paikkaustöitä tehdään jatkuvasti ja koneelliset paikkaukset aloitetaan pääsiäisen jälkeen alueen eteläosasta alkaen.