Joonas Donskoi: Seit­se­mäs ai­vo­tä­räh­dys pisti pään se­kai­sin

Mainos: Tilaa Raahen Seutu Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 3 kk 35,70 € + 2 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Väy­lä­vi­ras­to va­rau­tuu maan­tie­va­lais­tuk­sen osit­tai­siin sam­mu­tuk­siin – näihin ai­koi­hin valoja aiotaan sam­mut­taa säh­kö­pu­lan uha­tes­sa

Väylävirasto valmistautuu sammuttamaan katuvaloja sähköpulan helpottamiseksi. Kuvituskuva.
Väylävirasto valmistautuu sammuttamaan katuvaloja sähköpulan helpottamiseksi. Kuvituskuva.
Kuva: Jussi Leinonen

Väylävirasto kertoo varautuvansa tilapäisesti sammuttamaan osan maanteiden valaistuksesta mahdollisen sähköpulan estämiseksi.

Jos sähköpula uhkaa, katuvaloja sammutettaisiin aamuisin noin kello 7–9 ja alkuillasta noin kello 16–19 eli sähkön kulutushuippujen mukaisesti. Koulujen ympäristöissä katuvaloja voitaisiin sammuttaa iltaisin, mutta ei aamuisin.

Tiedotteen mukaan sammutusten liikenneturvallisuusvaikutukset pyritään minimoimaan. Katkoksissa pyritään esimerkiksi välttämään taajama-alueita, joilla on paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Myös risteysalueilla ja tunneleissa halutaan pitää valot päällä.

Väylävirasto vastaa yhdessä alueellisten ely-keskusten kanssa noin 78 000 kilometristä maanteitä. Niistä noin 12 000 kilometriä on valaistu yhteensä 260 000 valaisimella.

Maanteiden valaistusta sammutetaan normaalitilanteessakin öisin vähäliikenteisillä teillä, eli tekninen valmius sammutuksiin on. Väyläviraston mukaan tätä talvea varten on tehty lisävalmisteluja, jotta valoja voidaan tarvittaessa sammuttaa etänä tiettyjen valaistusryhmien ja tieosuuksien mukaan.

Osittaisten sammutusten tuoma säästö olisi Väyläviraston mukaan varsin merkittävä. Tievalaistuksen sähköntarve maanteillä on laskennallisesti noin 43 megawattia. Jos siitä puolet sammutetaan, se kattaisi noin viisi prosenttia mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta koko maan sähköntuotannossa.